ایمانی: آذربایجان‌شرقی از لحاظ ثبت فوت، مقام چهارم کشور را دارد و این نشان از پیری جمعیت در این استان است…

به گزارش ارس‌نامه؛ مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه  میزان ازدواج در آذربایجان شرقی بیش از هفت درصد کاهش یافته است، افزود: بر اساس آمارهای ثبت شده میزان طلاق نیز ۹.۴ درصد در بین زوج های استان افزایش پیدا کرده است.

رضا ایمانی مجموع ازدواج های ثبت شده از ابتدای امسال تاکنون در آذربایجان شرقی را ۱۹ هزار و ۷۴ مورد اعلام و اضافه کرد: به ازای هر یک هزار نفر ۹.۶ مورد ازدواج در استان ثبت شده است که از این نظر رده ۱۳ کشوری را در اختیار داریم.

ایمانی متوسط سنی مردان برای ازدواج در استان را ۳۱ سال و برای زنان حدود ۲۵ سال اعلام کرد و ادامه داد: ازدواج های مربوط به زیر ۱۵ سال در آذربایجان شرقی تنها حدود ۱۰ درصد مجموع این ازدواج ها را شامل می شود و برخلاف تصور این استان رتبه اول ازدواج های سنین پایین را ندارد.

وی تعداد طلاق های ثبت شده از ابتدای امسال تاکنون را هشت هزار و ۱۸۲ مورد اعلام و اظهار کرد: متوسط سنی مردان در این واقعه ۳۸.۴ سال و برای زنان ۳۳ سال است که در رده ۱۲ کشوری قرار داریم.

ایمانی با بیان اینکه به ازای هر یکهزار نفر ۵.۲ واقعه طلاق در آذربایجان شرقی ثبت می شود، ادامه داد: اغلب طلاق های صورت گرفته در استان بین ۳۰ تا ۳۴ سالگی زوجین اتفاق می افتد و کلانشهر تبریز با ۵.۲ مورد ازدواج به ازای هر یک هزار نفر در رده اول استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش پنج درصدی تعداد ولادت های ثبت شده در آذربایجان شرقی طی سالجاری، گفت: تاکنون ۳۳ هزار و ۵۵۲ مورد ولادت در استان ثبت شده است که ۷۲ درصد آنها در مراکز شهری و بقیه در مناطق روستایی روی داده است که ۱۷ هزار ۵۹۴ فوتی برای مردان و ۱۵ هزار ۹۸۵ فوتی برای زنان به ثبت رسیده است.

ایمانی متوسط سنی مادران در ثبت ولادت را ۲۶.۳ و پدران را ۳۲.۲ سال اعلام کرد و یادآور شد: به ازای هر یکهزار نفر در آذربایجان شرقی ۱۱.۵ واقعه ولادت ثبت شده است که از این نظر رتبه ۲۳ کشوری را داریم.

به گفته وی شهرستان های بستان آباد با ۱۵.۲ واقعه ولادت به ازای هزار نفر دارای بیشترین و شهرسان اسکو با ۶.۴ واقعه ولادت به ازای هر یک هزار نفر کم ترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده اند و تبریز در این فهرست به ازای هر هزار نفر ۱۱.۴ ولادت را دارد.

ایمانی با اشاره به فراوانی اسامی نوزادان آذربایجان شرقی، گفت: آی هان، علی، امیرعلی، ابوالفضل، علی سان، آراز، محمد، اورهان، الوین و مهدی بیشترین فراوانی را در بین نوزادان پسر و زهرا، نفس، فاطمه، ماهلین، آی لین، نورا، دنیز، هلما، آینا و سلین بیشترین تعداد فراوانی را در بین نوزادان دختر دارد.

وی به آمارهای مربوط به میزان مرگ و میر در آذربایجان شرقی نیز اشاره و اضافه کرد: در سالجاری ۱۸ هزار و ۱۶۳ واقعه فوتی در استان ثبت شده است که ۱۰ هزار و ۷۰ مورد مربوط به آقایان و هشت هزار و ۹۳ مورد نیز به بانوان اختصاص داشت و بر همین اساس ۷۳ درصد فوتی های استان در مراکز شهری اتفاق افتاده است.

ایمانی با بیان اینکه به ازای هر یکصد نفر زن تعداد ۱۰۵ مرد در آذربایجان شرقی فوت می کند، افزود: دلیل اصلی این موضوع مربوط به حوادث کار و تصادفات رانندگی است.

وی وضعیت عمومی واقعه فوتی در آذربایجان شرقی را به ازای هر یک هزار نفر ۶ نفر اعلام و اضافه کرد: از این نظر این استان رتبه چهارم کشوری را دارد و این موضوع نشان دهنده پیری جمعیت است به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می دهد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی جمعیت این استان را چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این مجموعه با تعداد ۳۶ واحد اداری در ۲۲ شهرستان و ۲۸۰ کارمند تمامی وقایع حیاتی را به صورت برخط ثبت و ضبط می کند.