ابوالفضل امانی نه تنها در بافت و عرضه ورنی بسیار تلاش کرده، بلکه در معرفی این گوهر ارجمند همت داشته است…

ارس‌نامه/ جعفرخضوعی: توجه در نکوداشت ورنی و معرفی و بنام‌تر شدنش در میانه دهه هشتاد کلید خورد، آن گاه که نخستین جشنواره ورنی در اهر برگزار شد.
مطالبه‌ها و پیگیری‌ها کم‌کم تقویت شدند و سرانجام امسال در انتخاب اهر به عنوان شهر ملی ورنی به ثمر نشستند.
ورنی در ابتدا هنر و هدیه هنرمندان این صنعت دستی است که این میراث نیاکان را دریافتند تا دوام یابد. بعد؛ بسیاری نیز برای این میراث ملی زحمت کشیدند که پاداشش همین توفیق زحمت کشیدن برای ورنی است.
ابوالفضل امانی نه تنها در بافت و عرضه ورنی بسیار تلاش کرده، بلکه در معرفی این گوهر ارجمند همت داشته است.
امانی متولد سال ۱۳۵۱ در اهر از کودکی با ورنی قد کشید و با ورنی بزرگ شد. پدر و عمویش در کار صنایع دستی بودند؛ فرش و ورنی. او در این فضا با دل و جان ورنی را دریافت و وارد صنعت دستی و حرفه ورنی شد.
در سال ۱۳۹۵ گفتگویی با ایشان توسط سعید قاسمی در نشریه گویا منتشر شد با این تیتر؛ “تلاش کنیم کل ایران ورنی را بشناسند”. این برآمده از سخن امانی بود که گفت؛ “مهم ترین تلاش ما و مسئولین باید در جهت شناخت کل مردم ایران باشد”.
پدر بزرگوار و اطرافیان و برادر و همسرشان در تشویق او نقش بسیار داشته اند. همسرشان نیز در هنر ورنی فعال است و چند نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و مقام در جشنواره‌ها کسب کرده است.
امانی در اغلب جشنواره های صنایع دستی؛ غرفه ای برای ورنی برآراسته است. مسلماً این مشارکت ها همراه با زحمت و مشقت بوده است اما عشق ورنی راه را بر او هموار کرده است.
امانی چند نشان ملی مرغوبیت برای ورنی کسب کرده است و مقام.هایی در جشنواره‌ها.
فروشگاه ورنی او در بازار تاریخی اوچ توکانلار اهر؛ راسته منتهی به کوی تاریخی جلفالار واقع است. فراتر از فروشگاه؛ با حال و هوای موزه ورنی و چون صحبت درباره ورنی به میان آید؛ میز سخن مهیاست در تاریخ شفاهی ورنی.
متاسفانه(البته نه صرفاً به دلیل وضعیت حاضر)؛ انتخاب اهر به عنوان شهر ملی ورنی بی‌جشن ماند. جشنی که لوح و نشان به هنرمندانی چون امانی اهدا و از یک عمر همت شان تقدیر گردد. چه این که در مناسبت های سالانه چون روز صنایع دستی نیز چنین نشده است.
امانی در “کلام آخر” آن گفتگو، درخواست کرد؛ “به جهت ارج نهادن به این هنر – صنعت دستی و زحمات مادران و دختران زحمت کش منطقه ارسباران تندیس ورنی در اهر ساخته شود”. و هنور تندیس شایسته و هنرمندانه در شان هنر ورنی ساخته و در محل مناسب نصب نشده است. اگرچه چند قدم خوب برداشته شده است.
انتخاب اهر به عنوان شهر ملی کلید ورود به راه نه چندان دشوار انتخاب اهر به عنوان شهر جهانی ورنی است. این نیز سرانجام تحقق خواهد یافت، چون؛ اهر و ورنی شایستگی چنین جایگاهی را دارند.
بهانه این نوشتار؛ نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران و دایر شدن غرفه “اهر شهر ملی ورنی” در آن با همت و زحمت ابوالفضل امانی؛ چون همیشه. درود بر او و سپاس از زحماتش.
و باید که؛ قدردانی کرد از مسئولان امر به خاطر زحماتشان.
با سپاس از آقای یوسف زارعی(فرهنگی بازنشسته) به خاطر یادآوری و تاکیدشان برای نوشتن یادداشتی در قدردانی از این هنرمند.