رضا علیزاده،نماینده ورزقان و خاروانا: با توجه به اینکه صادرات همیشه معاف از مالیات است؛ از این رو کنسانتره صادره مس سونگون به خارج از کشور نیز شامل این معافیت بوده و هیچ مالیاتی در این رابطه پرداخت نشده است.

به گزارش ارس نامه به نقل از فارس؛ نماینده مردم ورزقان،خاروانا در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه مشکلات موجود در گردش مالی مس سونگون در یک شهر دیگر به این معنا نیست که مالیات میلیاردی در حال پرداخت بوده و استان آذربایجان‌شرقی از آن بی‌بهره مانده است،گفت: متاسفانه به دلیل صادرات کنسانتره تولیدی مس سونگون به خارج از کشور و عدم فعالیت کارخانجات تولیدی و ذوب همچنین توسعه و فرآوری در خود استان،مالیاتی در این رابطه پرداخت نمی‌شود.
رضا علیزاده کاسین افزود: با توجه به اینکه صادرات همیشه معاف از مالیات است؛ از این رو کنسانتره صادره مس سونگون به خارج از کشور نیز شامل این معافیت بوده و هیچ مالیاتی در این رابطه پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه موضوع گردش مالی مس سونگون به خوبی شفاف‌سازی نشده و در اذهان عمومی به گونه‌ای تداعی یافته که سالانه میلیاردها تومان مالیات از این معدن در مناطق دیگر پرداخت می‌شود، افزود: به علت صادرات کنسانتره تولیدی مس سونگون و معافیت صادرات از مالیات، رقم بزرگی در مالیات مس سونگون رخ نداده که نگران خروج آن از استان باشیم.
این نماینده مجلس اذعان داشت: عمدتاً یک سوم مالیات ارزش افزوده در خود محل برای عمران، آبادانی، توسعه و غیره هزینه می‌شود که به علت صادرات مواد خام به خارج از کشور مالیاتی وجود ندارد که از آن برای هزینه‌های منطقه استفاده کرد؛ در حالی که اگر کنسانتره تولیدی جزو تولید داخلی شود قطعاً مشکلات ارزش افزوده و مالیات نیز حل خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تمام جلسات برگزار شده در رابطه با موضوع مس سونگون از مسؤولان خواستیم تا راهکاری را به ما ارائه دهند تا در صورت عملی بودن به مرحله اجرا برسانیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت مس سونگون و پیمانکارهای فعالی در منطقه به هیچ‌وجه مقاومتی در مقابل مالیات نشان نمی‌دهند، گفت: این یک موضوع کشوری بوده که هر شرکت فعال در منطقه‌ای مالیات خود را در منطقه‌ای که فعالیت می‌کند، بپردازد.
علیزاده با بیان اینکه مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرده که شرکت‌های زیادی از خود تبریز در منطقه عسلویه فعالیت می‌کنند که به علت ثبت شرکت در تبریز، مالیات را نیز در این شهر پرداخت می‌کنند، ادامه داد: طبق قانون کشوری،هر شرکتی که در مناطق دیگر فعالیت می‌کند باید پرونده مالیاتی خود را در شهری که شرکت را ثبت کرده، واریز کند ولی برای مس سونگون دنبال راه‌حل قانونی و استثنایی هستیم که پرونده مالیاتی شرکت‌های فعال در منطقه در استان آذربایجان‌شرقی تشکیل یابد.