سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اهر طی سال ۹۷، در فرمانداری این شهرستان با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد

به گزارش ارس نامه؛ سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اهر در سال ۹۷، سوم مهرماه به ریاست معاون فرماندار اهر و با حضور اعضای انجمن در محل فرمانداری این شهرستان با موضوع  بررسی وضعیت بدهی های سهم نیم درصد شهرداری و ارائه راهکار برای ترویج مقوله کتاب و کتابخوانی توسط اعضا تشکیل شد.
معاون فرماندار اهر  ضمن تبریک هفته دفاع مقدس بیان کرد: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان همیشه با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم کرده است و ما امیدواریم بتوانیم با رنگ و لعاب مردمی دادن و پیگیریهای جدی  مصوبات در حل مشکلات این اداره تاثیر گذار باشیم.
علی حسن زاده در ادامه از اهمیت  مقوله کتاب و کتابخوانی سخن به میان آورد و گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین ذخایر ملی  و یکی از شاخص های توسعه هر کشور به حساب می آید و تعداد کتابخانه های هر کشوری نشانگر وضعیت علمی و ثروت ملی آن کشور است امروزه کتابخوانی و مطالعه به دو شکل مجازی و فیزیکی در آمده است و با توجه به  معایب مطالعه مجازی نمی توانیم خودمان را از مزایای آن بی بهره سازیم و کتابخوانی در هر خانواده ای باید از ابتدا به کودکان آموزش داده شود.
 وی با تاکید بر تکلیف قانونی شهرداری در پرداخت نیم درصد حق کتابخانه های عمومی، اضافه کرد: شهرداری به نوبه خود باید با پرداخت سهم نیم درصد وظیفه خود را انجام دهد و ما باید به غیر از نیم درصد سهم شهرداری برای ایجاد و یا تکمیل کتابخانه های شهرستان ازظرفیت و پتانسیل خیرین نیز در جهت مشکلات فرهنگی مخصوصا کتاب و کتابخوانی کاملا استفاده کنیم.
حسن زاده پیشنهاد داد برای جذب هر چه بیشتر مردم به کتابخانه های عمومی کلاس های آموزشی مختلف از جمله خطاطی ، نقاشی و… به صورت رایگان در کتابخانه های عمومی اهر برگزار شود.  
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن کتابخانه های عمومی اهر گفت: کتابخانه مسجد حاج معین که با تلاش های گسترده اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آماده ارائه خدمات به مراجعین شده به دلیل نداشتن مجوز استحکام بنا فعلا مجوز مشارکتی شدن از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر آن صادر نشده است و نیازمند این است که شهرداری در این مورد مساعدت لازم را انجام دهد.
مهدی زارعی در ادامه خواستار پیگیری جدی مسئله قطعه زمین  واقع در شهرک شیخ شهاب الدین اهری برای احداث کتابخانه عمومی سوم شهرستان اهر شد.
 وی همچنین گریزی نیز به طرح جام باشگاه های کتابخوانی در سراسر کشور زد و بیان کرد: جام باشگاه های کتابخوانی طرحی پیشرو و پویا برای راه اندازی و فعال کردن باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است. این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روشها و علایق خودی و اجتماعی آنان است این طرح بدین جهت پیشرو و پویا خوانده می شود که علاوه بر ارائه راه حل در خصوص ارتباط با مخاطب و استفاده خلاقانه از زیرساخت های موجود می تواند در هر شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجرایی مختلف طراحی و به اجرا گذاشته شود.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر با بررسی روند اجرای مصوبات جلسه قبل از مسئولین مربوطه تسریع در اجرای مصوبات قبلی را خواستار شد. گزارشی از وضعیت سهم نیم درصد پرداختی و بدهی های  شهرداری در سالهای ۹۶ و شش ماهه اول  97  ارائه داد و افزود: عدم پرداخت نیم درصد از طرف شهرداری مشکلات زیادی را برای کتابخانه ها تحمیل  می کند. 
صاحبه حاتم زاده با اشاره به مصوبات جلسات قبلی انجمن مبنی بر اختصاص یک دستگاه اتوبوس برای طرح راه اندازی کتابخانه سیار روستایی،  خواستار همکاری بیشتر شهرداری برای اجرای این طرح شد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی از برگزاری دوره های  طرح توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در کتابخانه خبر داد و اعلام کرد: بعد از اتمام این دوره  تلاش خواهیم کرد که دوره های مشاوره ویژه نوجوانان نیز در کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار شود. 
نماینده ی شورای شهر اهر در این جلسه نیز ضمن ارائه گزارشی از میزان پرداختی و بدهی های سهم نیم درصد شهرداری، ادامه داد: سهم نیم درصد از درآمد شهرداری ها یک قانون لازم الاجرا بوده و باید بدون هیچ بهانه ای این مبلغ به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان واریز شود. شهرداری اهر نیز با وجود مشکلات عدیده مالی خود مصمم به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها بوده و تا جایی که امکان داشته باشد شهرداری در این زمینه مساعدت لازم را انجام خواهد داد.
بهبود جعفری در مورد تهیه یک دستگاه اتوبوس برای راه اندازی کتابخانه سیار از طرف شهرداری گفت: این مسئله نیز در حال بحث و پیگیری است و ما امیدواریم بتوانیم این مسئله را هر چه سریع تر حل نمائیم.
عضو شورای اسلامی شهر اهر از فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  خبر داد و گفت: این برنامه طرحی ملی و بومی بوده و از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاهها و نهاد های مختلفی اعم از نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، خانه کتاب کشور ، انجمن کتابداری  و اطلاع رسانی ایران برگزار می شود.                                                            الیاس ممی پور؛ عضو حقیقی انجمن  کتابخانه های عمومی ضمن اشاره به تجربه های جلسات قبلی انجمن عمده مشکلات کتابخانه ها را عدم وصول سهم نیم درصد از طرف شهرداری دانست و خواستار تعیین تکلیف نحوه پرداخت سهم نیم درصد از طرف شهرداری شد.
در ادامه جلسه؛ مدیر انتشارات شمیسا ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین دانش آموزان مهم دانست و گفت: اگر به طور مثال رونمایی کتاب های تازه منتشر شده در منطقه در جمع دانش آموزان به طور ملموس انجام گیرد، این رویدادها باعث تشویق و ترغیب دانش آموزان در امر مطالعه و کتابخوانی خواهد بود.
 ولی پور از چاپ دو کتاب با عناوین یادگار نادر با گردآوری آقای حسین دوستی و قصه های عامیانه ارسباران با گردآوری آقای امید علی شیخی خبر داد و خواستار رونمایی کتاب قصه های عامیانه ارسباران در سطح گسترده شد تا مردم منطقه هر چه بیشتر با این کتاب آشنا بشوند. 
برگزاری  جلسه در جهت تعیین تکلیف سهم نیم درصد کتابخانه ها و بدهی سال قبل توسط شورای اسلامی و شهرداری اهر – بررسی و حل مشکل استحکام بنای کتابخانه صاحب الامر (مسجدحاج معین ) از طرف شهرداری – برگزاری نشست مشترک با نماینده شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی در شورای عالی استان‌ها و دبیر انجمن در محل اداره کتابخانه های عمومی جهت برنامه ریزی برای فراخوان انتخاب، معرفی پایتخت کتاب ایران در سال ۹۷ – رونمایی ازکتاب های نویسندگان بومی با همکاری انتشارات شمیسا، اداره  کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب و برنامه ریزی جهت جذب خیرین توسط اعضا از مصوبات این جلسه بود.