معلم روستای گلدرق اهر: همسایه دیوار به دیوار ما در کانکس اهدایی دهیار، طویله ای است که در ورودی اش درست چسبیده به در مدرسه کانکسی ما!

به گزارش ارس‌نامه؛ اسمش محمد مهدی‌زاده است. متولد ۱۳۷۲در شهرستان اهرکه ۴ سال است به شغل مقدس معلمی مشغول است. دو سال اولش در منطقه خدآفرین تدریس می کرد و از سال ۹۷ به اهر منتقل شده است. این معلم جوان مسافت ۸۰ کیلومتری را با موتورسیکلت خود طی می کند تا به کلاس درسش در روستای گلدرق برسد. گلدرق روستایی است قشلاقی در دامنه کوهستانی شمال شرق منطقه که فقط ۸ خانوار دارد. بقیه اهالی روستا بخاطر نبود برق، تلفن و گاز به شهر کوچ کرده اند. وی به حسن و حسین در پایه دوم،حمیده در پایه سوم‌و راضیه قراداغلو در پایه ششم تدریس می‌کند . این معلم می‌گوید درست است که سابقه تدریسم کم است ولی تابحال یک جلسه هم از کلاس درس غیبت نکردم و این هم مسئولیتی است که از اول با خودم عهد بستم. راهم دور است وصعب العبور؛ مجبورم شب‌های فصل پاییز و زمستان در یکی از روستاهای همجوار که ۱۵ کیلومتر فاصله دارد، اقامت کنم. رفت و آمد زمستان خیلی است اما سخت‌تر از این‌ها چهره معصوم دانش آموزانی است که از آن‌ها خجالت‌زده می‌شوم. چرا که همسایه دیوار به دیوار ما در کانکس اهدایی دهیار، طویله ای است که در ورودی اش درست چسبیده به در کانکس و موقع خروج دام این طویله؛ برای ساعاتی آرامش دانش آموزان بهم می‌خورد. بوی نامطبوع کلاس درس را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما با این حال کلاس درس همیشه دایر است. از زمان شروع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس کل کشورو با توجه به نبود برق، تلفن، عدم دسترسی به برنامه های آموزشی شبکه های رسانه ملی و استفاده از فضای مجازی، مهدی‌زاده تصمیم گرفته است که هفته به هفته به کلاس درس سربزند اما کلاس درس ایشان بیشتر بخاطر رعایت بهداشت و سلامت دانش آموزان، در محیط خارج ازدکانکس برگزار می‌شود.

راضیه دانش آموز پایه ششم می‌گوید معلم مان علاوه بر تدریس هفته جزوه ای از مدیدیت آموزش پرورش اهر به ما می آورد و من درغیاب معام مان  به بقیه دانش آموزان تدریس می‌کنم. اینجا برق نیست اگر هم گوشی داشته باشیم، هیچ کدام مان تا بحال گوشی تصویری ندیدیم و بلد نیستیم چطور باید از گوشی استفاده کرد. او می گوید قبل از این کانکس، یک کلاس خشتی و گلی قدیمی داشتیم که سقف چوبی اش در حال ریزش و قابل استفاده نبود. ما مجبو شدیم به این کانکس دهیاری نقل مکان کنیم اما کلام آخر این دانش آموز و سخن آخر این‌گزارش، طلب همت عالی و کمک خیرین مدرسه ساز برای برون رفت این دانش آموزان معصوم از وضعیت غیرقابل تحمل است.

گزارش از: سعید قاسمی