امید: اعضای شاکی از عملکرد شهرداری در امور اجرائی، عزل و نصب‌ها، جابجایی کارکنان دخالت می‌کنند

به گزارش ارس‌نامه؛ شهردار اهر طی نشست خبری که بمناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در محل دفتر شهردار ترتیب یافته بود، موضوع شکایت‌ها، اجراها، توقیف حساب‌ها در روند اجرای احکام پرونده‌ شاکیان خصوصی و حقوقی شهرداری را موضوع ردیف اول در صف مشکلات این‌ مجموعه خواند و تصریح کرد: از روزی که سکان شهرداری در ید اینجانب قرار گرفته تا کنون، تقریباً معدود و اندک ایامی بوده که حساب‌های مربوط به شهرداری در نزد بانک‌های عامل باز باشد.‌ هم اکنون هم که ارائه گزارش می‌کنم؛ حساب توقیف است.
در این نشست که با حضور معاون‌ عمرانی و مدیران شعبات مختلف شهرداری اهر برگزار شد،‌ مهندس کمال امید ادامه داد: در طی دو سال گذشته، اجرای احکام تنها متوجه وجوه نقد شهرداری نشده و تعدادی از املاک و دارایی‌های شهرداری نیز توقیف و مصادره شده است.
مشاورین‌حقوقی شهرداری اهر که در این جلسه حضور داشتند با تشریح مواردی از پرونده های جاری سخنان شهردار را تایید کردند‌ و کمال امید افزود: ما در روزهایی که گذشت حتی به پرونده‌هایی با موضوعات‌ حقوقی مربوط به سال ۱۳۶۵ و ادوار مختلف گذشته‌ی شهرداری تاوان و غرامت داده ایم بطوری که بیش از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ و نزدیک‌به ۸ میلیارد ریال تا نیمه اول تیرماه ۹۸ از دارایی های نقدی شهرداری اهر صرف بستن پرونده‌های حقوقی، کیفری و اجرای احکام بخاطر شکایت شاکیان‌ خصوصی شده است.
وی با بیان اینکه انتقادات را با جان و دل خریدار است، تخریب و القای نا امیدی بیشتر در برهه فعلی جامعه که مردم‌ مشکلات معیشتی دارند را بی انصافی توصیف کرد و اضافه نمود: برخی از اعضای شورای شهر اهر طی مصاحبه‌هایی غرض‌ و منیت خود را به عرصه ی نمایش گذاشتند در حالی که در هیچ یک از مطالبات این‌ عزیزان، دلسوزی به شهر و مردم نمی‌بینم و علل و موارد دیگر که با یقین از آن سخن می‌گویم، باعث ابراز مخالفت و بروز تخریب در این عزیزان شده است و من اعلام‌ می‌کنم جلوی زیاده خواهی و منفعت طلبی‌ها ایستاده ایم‌ و تا زمانی که تعهد داریم امانت مردم را فدای زیاده خواهی‌ها نخواهیم کرد. جهت اطلاع رسانه‌ها و مردم؛ عضوی از شورا که از رکود عمرانی می‌گوید هیچ‌گاه در این باره پاسخگو نیست که چرا ۶۰ لایحه عمرانی شهرداری در شورا ماه‌های متمادی است که سرگردان مانده. عزیزانی شاکی اند که خود به مصوبه های عمرانی یا رای مثبت نمی‌دهند و یا مطرح شدن لایحه را با فشار مغرضانه از دستور کار شورا خارج می‌کنند.
در ادامه؛ مهندس اسدی (معاون عمرانی شهرداری اهر) نیز ضمن‌ تایید مسکوت ماندن لایحه های عمرانی پیشنهادی شهرداری در شورا، گفت: بنده بعنوان معاون عمرانی مهندس امید تا ۷ جلسه در دفاع از پروژه های عمرانی و لایحه های تقدیمی در جلسه شورا حاضر شده ام، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده و مصوبه ای موفق به تصویب نشده است کا از این‌رو پروژه های عمرانی سرگردان و راکد مانده است.
امید با اشاره به سئوال بابایی، علی اکبرزاده، سعادتی و جعفری از اعضای شورای شهر که در سئوالات خود درباره بداخلاقی شهردار با ارباب رجوع پاسخ خواسته اند، بیان داشت: همکاران دفتری و دیگر مسئولین شعبات حاضر در این‌ جلسه مختارند آزادانه نظر دهند که تا کنون کدام بد اخلاقی را از شهردار را در مقابل مردم مشاهده کرده اند؟ تمام بداخلاقی ها و رفتار ناشایست در شورا دیده شده… مردم بدانند که عضوی از سئوال کنندگان می‌خواست در جلسه علنی و رسمی شورا، با پرتاب قندان شهردار را تهدید کند. بدانند که عضوی از این‌ عزیزان علناً می گوید: "هر بلایی سر شهر آید مهم‌ نیست تا من هستم نمی گذارم کار عمرانی انجام شود" مردم و رسانه ها آگاه باشند که منیت منتخبانشان به حدی است که رسماً می‌گویند اگر شهردار به جلسه شورا بیاید، ما غیبت خواهیم‌ کرد. عضوی از شورا در قبال اجرای حکم سازمان بازرسی می ایستد و علنا بیان‌ می‌دارد که تا من شورا هستم نمی گذارم به ملک فلانی و به ساختمان و زمین آقای ایکس اجرای حکم شود. عزیزانی این چنین ما را به بداخلاقی محکوم می کنند.
امید با ذکر این‌که اعضایی از شورا مقابل تصمیمات مدیریتی ایستاده اند و در عزل و نصب‌های داخلی شهرداری دخالت می کنند، تصریح نمود: گفته اند شورا ۳۰۰ مصوبه داده که بنظرم درست نیست و من اطلاعی از این‌ شمارگان برای تعداد مصوبات ندارم. توضیح بیشتر اینکه مصوبه شورا پس از تایید هیئت تطبیق به شرط قرارگیری در چارچوب بودجه مصوب و آئین‌نامه مالی قابل اجراست والا شهرداری حق دارد به مصوبه اعتراض کند. در جریان‌ باشید که تا بحال یک مورد طرح که حاوی پیشنهاد و ابتکار خارج شده از بطن شورای شهر اهر  باشد، در صحن‌ این نهاد مصوب نشده و جالب اینکه جلوی تصویب لایحه های تقدیمی ما هم‌ ایستاده اند.‌ کمیسیون های شورا جلسه ای کاربردی نداشته و هیچ طرح و پیشنهادی ارائه نشده است و باید بگویم عمده انرژی اعضای شاکی در شورا به فشار در عزل و نصب های داخلی، فشار در جهت کارگیری کارگران خودی بجای کار کردن در خدمات و فضای سبز در امور ستادی و بطور کلی وقت عزیزان در تلف کردن انرژی نیروی انسانی و اختلال در امر امور اجرائی شهرداری صرف شده است.
امید ادامه داد: سه نفر از اعضای شورا در مراجع ذیصلاح تفهیم‌ اتهام شده و‌ با اطلاع مدیران ارشد شهرستان پرونده‌هایی دایر شده است.
وی در پاسخ به این‌ سئوال که آیا پرونده سازی و گزارش نویسی خطاب به نهادهای نظارتی از سوی شهردار انجام‌ گرفته، توضیح داد: اصول کاری من گزارش نویسی علیه و له کسی نیست و نبوده اما به نظر عاقلانه‌ نمی آید صرف یک‌ گزارش پرونده ای برای کسی تشکیل شود. هکذا در مورد خود، اعلام‌ می‌دارم اگر من هم تخلفی دارم، حتما گزارش کنند.‌ اما در مورد همکاران خود در شهرداری؛ در زمان مسئولیت من هیچ گزارشی کذب و یا با مبالغه علیه کسی رد و بدل نشده اما اگر منظور سکوت در برابر همکاران متخلف باشد، من نمی‌پذیرم و تابع قانون‌ هستم. باید بدانید که عده ای همکاران ما دستور منع بکارگیری در پست های حساس دارند و هرگز نمی توانیم به رغم تصمیم مقامات بالا مبنی بر عدم بکارگیری آن‌ها که عمدتاً در گذشته اتفاق افتاده، این‌ عزیزان را بکارگیری و مسئولیت و عواقب آن را خود بپذیریم.
شهردار اهر با اشاره به جوسازی رسانه ای و بستن‌ تهمت به‌ مقامات مسئول شهرستانی، اعضای موافق شورا و برخی اصحاب رسانه گفت: عزیزانی در شورا با همراهی عده ای مغرض در داخل و خارج شهرداری بوسیله اعمال فشارها از قبیل انتشار تهمت و افترا به اعضای موافق و همراه شورا و همچنین علیه رسانه ها در صددند جو‌ فتنه ایجاد کنند و با سخنان عامه پسند و دلسوزنمایی‌ها حقایق و‌ منفعت طلبی خود را پوشش دهند در حالی که ما به هیچ عضو شورا چه موافق و چه مخالف خدمتی خارج از قانون نکرده ایم و در حضور مدیران شهرداری اعلام‌می کنم که خود نیز شاهدند ما به هیچ عزیزی از اصحاب رسانه هدیه یا خدمت فوق برنامه ای ارائه نداده ایم. مثلاً پرونده ی زمین اقوام یکی از اعضای موافق در شورا مطرح شده اما نه خود خواسته اند و نه ما کار غیرقانونی کرده ایم. چون تخلفی نکرده ایم، همواره آماده بازرسی و بررسی ام و هرجا هم‌که تخلف یک همکار‌ محرز شود، به آسانی عبور نخواهم کرد کما اینکه فرد متخلف زیر چتر حمایت و در دایره ی رابطه بازی احدی از اعضای شورا باشد.
امید ادامه گفت: من اطمینان دارم که حامیان من از مسئولین تا رسانه ها تا زمانی حمایت خواهند داشت که راستی و درستی در کار ما جاری باشد.
امید با اشاره به تعداد نیرهای شهرداری، از تعدیل و بازنشستگی حدود ۵۰ نفر از سال ۹۷ تا کنون خبر داده و گفت: از وقتی آمده ام برخی از اعضای شورا اصرار بر وارد کردن نیروها و افراد خودی دارند اما مقاومت کرده ام و در اثر این‌مقاومت؛ تعداد نیرو از ۵۰۰ به ۴۴۷ نیرو کاهش یافته که عده ای تعدیل و عده ای بازنشسته شده اند و جالب اینکه حتی درباره بازنشستگی هم اصطکاک داشته ایم‌. در این باره هم اعضای شورا مدام فشار آورده اند که افراد خود بازنشسته نشده و باز از شهرداری حقوق بروز دریافت کنند.
وی در پاسخ با سئوال خبرنگاری که درباره کمبود نیرو در فضای سبز و بخش خدمات پرسید، اظهار داشت: در شهرداری دو لباس داریم‌ یکی به رنگ‌ سبز و دیگری به رنگ نارنجی که هر گاه خواسته ایم کارگرانی را با این‌ لباس ها افزایش دهیم تا برنامه های خدمانی و فضای سبز کیفی تر شود، اعضایی از شورا و بخصوص همان شاکیان محترم مانع شده اند. این عزیزان افرادی را در حلقه لابی خود قرار داده اند که دوست دارند شهرداری به آن‌ها حقوق مفت دهد یا با این‌که بعنوان کارگر و با رابطه‌‌ وارد سیستم‌ شده اند، پشت میز بنشینند. خنده دار است که با این‌همه تخلف و دخالت در اجرائیات از عدم ثبات مدیریت در شهرداری می گویند! منظورشان لابد از وجود عدم‌ ثبات مدیریت در شهرداری، این است که به افراد تحت حمایت و رابطه محور این‌ عزیزان پست و مقام با توجه عدم شایستگی‌ها نداده ایم یا افراد خدوم مورد غضبشان را به حاشیه نبرده ایم.
وی درباره طرح جامع شهری، به عدم مسئولیت پذیری شورا و کمیسیون مربوطه اشاره کرد و گفت: طرح جامع پیشنهادی شهرداری اهر که افق آن در سال ۹۴ تمام شده بود، تازه ابلاغ شد اما انتظارات‌ بحق شهروندان در آن‌لحاظ نشده که در این باره هم کمیسیون عمران شورا حتی یک‌ جلسه برای بررسی و حل مشکل برگزار نکرده است و ما مطالبات خود را به مراجع ذیصلاح تسلیم کرده ایم.
در ادامه این نشست شهردار از مدیر شعبه تملک شهرداری اهر خواست تا گزارشی از طرح‌های تفکیک اراضی ارجاعی به شورا ارائه دهد و مدیر این‌ شعبه، از سرگردانی ۵ طرح تفکیک اراضی در شورا خبر داد و‌ گفت: چندین‌جلسه درباره این‌ موضوع به جلسه شورا رفته ام اما نتیجه ای حاصل نشده.
امید ادامه داد: درباره‌ی این طرح ها که به شورا جهت تصویب ارجاع داده شده، حتی در یک‌ مورد پاسخ دریافت‌نشده و در این‌حالی است که طرح‌های مذکور درآمدزایی عمده و سطح بالا برای شهرداری اهر دارد. متعجبم که شاکیان ما در شورا از کدام عملکرد خود درباره درآمدزایی به شهرداری دفاع می کنند. بطور مثال درباره مطالعه پروژه میدان دواب حدود ۶ ماه است که شورای شهر، شهرداری را بی جواب و پا در هوا گذاشته است. طرح به این مهمی را رها کرده اند و در حالی که بهترین درآمدزایی و سرمایه گذاری برای شهرداری میدان‌ دواب است. بطور متوسط ماهانه ۵۰۰ میلیون‌ ریال را بدلیل عدم‌مسئولیت پذیری در برخی اعضای شورا از دست داده ایم. حال چه کسی نسبت به موارد پاسخگوست؟ شورا یا شهردار؟‌چه کسی باید درآمدزائی می‌کرد و نکرده؟
با سئوال خبرنگاری که درباره میزان حقوق دریافتی شورا، پرسشی مطرح‌ نمود، مدیر امور مالی شهرداری اهر در پاسخ گفت : هر شورا تا سقف ۴ میلیون تومان از شهرداری حق الجلسه دریافت‌ می‌کند.
امید در پاسخ به این‌سئوال که آیا ادعای اعضای شاکی در موضوع عدم اطلاع از وضعیت مالی، ریز هزینه ها، درآمد، مخارج و بدهی های شهرداری صحت دارد یا خیر؛ اضافه کرد: بطور مرتب هر شش ماه یک‌بار بیلانی حاوی جزئیات و گزارش مالی به شورا ارائه شده و هر گونه ادعا درباره عدم اطلاع از امور مالی توسط شورا‌ نا انصافی است. بطوری که در اسنادی هم اکنون در پیش روی شما قرار داده ایم، مشاهده می‌کنید آخرین‌ بار اواخر اردیبهشت ارائه گزارش مالی شده است. 
مدیر امور مالی شهرداری اهر با تایید سخنان شهردار درباره ارائه مرتب بیلان مالی به شورا، گفت: اسناد دفتری و رسید مکاتبات  و گزارش‌های مالی که به شورا فرستاده ایم و در دفتر شورا رسید خورده، نزد ما موجود است. تقی‌زاده همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگر در اطلاع از میزان‌ بدهی شهرداری اهر، بیان‌ کرد: مهندس امید شهرداری اهر را با ۳۳۰ میلیارد ریال بدهی تحویل گرفته اند که در مدت مسئولیت ایشان حدود ۱۴۰ میلیارد ریال از این‌ بدهی پرداخت شده است.
شهردار اهر همچنین با اشاره با اینکه شیفته‌ مقام شهرداری نیست و هیچ‌گاه باج‌ به مخالفان‌ جهت سکوت نخواهد داد، خاطر نشان ساخت: چون خیرخواهی در کار سنگ اندازان و گروه‌های فشار نمی‌بینم روز به روز مصمم‌تر می‌شوم تا با انگیزه بیشتر خادم‌‌ مردم‌ اهر باشم‌ و از این‌ فرصت خدمت به وجود آمده بهره ببرم. اما بارها به مسئولین، معتمدین و دلسوزان این شهر اعلام کرده ام‌ اگر بنده موجب اخلال در امر شهر یا وجود بنده باعث بر وجود اختلافات در شوراست، کناره گیری کنم. با یک برگ می‌توانم استعفای خود را تقدیم‌ کنم اما اگر این‌ کار را نمی کنم تکلیفی است که دلسوزان‌ و مقامات مسئول شهرستان بر من ابلاغ می‌کنند. من بارها موضوع خداحافظی خودخواسته ام را مطرح کرده ام اما مقامات مسئول این کناره گیری را به صلاح وضعیت فعلی شهرداری اهر نمی‌دانند و از این‌روست کار خود را با جدیت تمام ادامه داده ام. من هیچ‌گاه دلبسته و شیفته به تدوام مسئولیت نیستم‌ اما بنده فرصت بوجود آمده را برای خدمت به مردم شریف و نجیب اهر مغتنم می‌دانم. برای حقیر بعنوان‌ سرباز ولایت فضای خدمت هرجا فراهم شود، به مردم خدمت‌رسانی خواهم کرد و نوع میز و اندازه آن فرقی نمی‌کند.

در این نشست، خبرنگاران حاضر به طرح سئوالات و دیدگاه‌های خود درباره مدیریت شهری پرداخته و نظرات خود درباره‌ی چگونگی برون رفت از مشکلات فعلی را مطرح نمودند.