جمعه این هفته برای دیدار با اهالی رسانه اهر عازم این شهر بودم که در مسیر از کنار کاروانسرای تاریخی گویجه بئل گذشتیم. وضعیت اسف بار و رها شدن چنین بناهایی به حال خود واقعا انسان را آزرده می سازد

به گزارش ارسنامه به نقل از هم نوا؛ کمال الدین نیک رفتار خیابانی نوشت: در روزگاری که بناهای تاریخی معرف میراث فرهنگی یک ملت محسوب می شود و کشورهای مختلف برای تاریخ سازی و معرفی خود چه ها که نمی کنند، ما برای معرفی خودمان به جهانیان چکار می کنیم؟

همچنین با داشتن بیکاری در جامعه می توان با فعال سازی و استفاده مناسب از این بناهای تاریخی برای چندین جوان اشتغال ایجاد کرده و در مسیر جاده بین شهری، چنین مکان های زیبایی را برای جذب گردشگر فعال کرد.

امید است مسئولان میراث فرهنگی در آستانه تبریز ۲۰۱۸ فرصت را غنیمت شمرده و این کاروانسراها را در اولین فرصت افتتاح و  اشتغال زایی نمایند.

کاروانسرای گویجه بئل

کاروانسرای عظیم شاه عباسی گویجه بئل یکی از بناهای تاریخی اصلی و ثبت شده شهرستان اهر است. کاروانسرای گویجه بئل با توجه به شواهد و قرائن متعلق به دوره صفویه است که از آن به عنوان کاروانسرای کوهستانی استفاده می شده است.

این کاروانسرای در جاده تبریز- اهر از نوع کاروانسراهای کوهستانی، بدون حیاط مرکزی است. پلان آن مستطیل شکل بوده و در گوشه‌های بنا با برجک هایی تقویت شده است. هشتی ورودی از طرف غرب به داخل سالن با پنج گنبد عرقچین باز می‌شود و سالن‌های طرفین کالدور میانه از هر طرف پنج سالن (در مجموع ۱۰سالن) از کالدور مرکزی منشعب شده است. دیوارها در داخل و خارج با سنگ مالون بنا شده و سقف‌ها آجری است.

سردر ورودی، شترخان(محل نگهداری شترها) و محل استقرار مسافران بخشی از عناصر اصلی این کاروانسرا را تشکیل می‌دهد.برخلاف کاروانسراهای تیپ فلات داخلی که عناصر به دور میان سرایی ساخته می‌شدند، این بنا از معماری بومی سرزمین آذربایجان پیروی کرده است.

کاروانسرای پیام مرند

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یکی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می رفت که به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غرب کشور از مهمترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می شود.

قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره ایلخانان می رسد که پس از مرمت، می‌تواند مورد استفاده کلیه مسافران ایرانی و گردشگران خارجی که از مرز بازرگان به اروپا بر عکس عزیمت می‌کنند واقع گردد.

در سال ۱۳۷۸ با توجه به اهمیت محور شمال به جنوب کشور و آماده‌سازی ایستگاههایی برای اقامت و استراحت گردشگران داخلی و خارجی بنای کاروانسرای پیام به صورت کالبد اولیه ولی با تأمین کلیه امکانات رفاهی جدید با طرح معماری سنتی به همت سازمان میراث فرهنگی کشور شروع به بازسازی گردید.

کاروانسرای پیام دارای سر در رفیع، گنبدخانه و حیاط مرکزی بشکل هشتی بود و دارای اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت مسافران و کاروانیان بوده است. ساختمان کاروانسرا به شکل مستطیلی به طول ۶۲ و عرض ۴۸ متر است که در چهار گوشه آن چهار برج مدور به قطر هفت متر قرار دارد.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی