جعفر خضوعی: بیایید از خود و خانه و خانواده خود شروع کنیم و نگذاریم سنت و آداب های نوروز کمرنگ شوند

به گزارش ارس نامه؛ جعفر خضوعی(از اهالی فرهنگ و رسانه ارسباران) نوشت:

شهر تنها محدود در ساختمان ها و خیابان ها نیست. شهر کالبد دارد، جان هم دارد. شهرداری یک شهر در برابر جان شهر و به عبارتی هویت فرهنگی و مدنی آن نیز مسئول است و باید برنامه ها و فعالیت های موثر فرهنگی هم داشته باشد. کمااینکه شورای شهر را نیز بالای سر خود دارد که دارای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است.

هرچند شهرداری و شورای شهر اهر گام های خوبی برداشته اند اما کارهای اساسی و گسترده برای فرهنگ انجام نداده اند.

اخیرا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی با دعوت از مدیران دستگاه های مختلف و جمعی از روسای انجمن ها و اصحاب فرهنگ و رسانه باب گفتگو و تبادل نظر در موضوع فعالیت های فرهنگی در شهر و به طور ویژه برای نوروز گشود و مسائل و نظرات خوبی هم مطرح شده اما تا جامه عمل نپوشیده اند، در حد حرف باقی هستند.

در جلسه دیشب که با موضوع جشنواره نوروز در اهر ترتیب یافت، تاکید بر نشاط آفرینی و احیا و حفاظت و تقویت سنت ها و رسوم نوروزی برجسته شد.

تصمیم گرفته شد؛ مجموعه برنامه هایی زیر عنوان جشنواره نوروز در اهر برگزار شود که عمده آن ها؛ تشکیل نمایشگاه و فروشگاه بزرگ نوروزی برای معرفی و عرضه محصولات شاخص و بومی زراعی، دامی، باغی، صنایع دستی، غذاها و خوراکی ها و… ، راه اندازی نوروزگاه، برگزاری جشن ها و مسابقات، ارائه بسته هدایا به میهمانان، نصب المان های نوروزی در میادین، اجرای نمایش و موسیقی عاشیقی، جشن روز جهانی تئاتر، جشنواره بازی های بومی و محلی، تهیه و عرضه بروشور و…. می باشد.

در این حرکت بر شهروند محوری تاکید و تکیه می شود و همه شهروندان باید خود را در این جشنواره سهیم بدانند و هر کدام به توان خود در برگزاری باشکوه و باکیفیت برنامه های کمک کنند.

هدف نشاط آفرینی در شهر و حفظ سنت ها و رسوم بومی نوروز است. مسئله ای که متوجه همه است.

بیاییم از خود و از خانه و خانواده خود شروع کنیم و نگذاریم سنت ها و آداب نوروزی کمرنگ شوند. 

خیرین و سرمایه داران دلسوز شهر می توانند کمک کنند. برای مثال عرضه نان یئددی قات و شیرینی اهر به میهمانان کار سخت و پرهزینه ای نیست. همه می توانند کمک کنند تا اهر پیش نوروز و میهمانان و مسافران نوروزی اش سربلند گردد و داشته ها و قابلیت ها و شایستگی های این شهر معرفی شود.

پایه کار این جشنواره ایجاد نمایشگاه و فضای نوروزگاه و اجرای جشن هاست. روابط عمومی شهرداری برای شرکت علاقه مندان در نمایشگاه فراخوان داده است اما خود شهرداری باید با کمک دیگر دستگاه ها به طور جدی از هم اکنون وارد عمل شده و نسبت به ایجاد نمایشگاه و فضای لازم برای اجرای برنامه ها اقدام کند. همچنین برای جشنواره اعتبار لازم را تخصیص داده و نیروی انسانی کافی تامین کند. در غیراین صورت همچنان ما خواهیم بود و تعریف و توصیف کارهای خوب نوروزی در شهرهای دیگر.

کارهای خوبی فهرست شده و با همراهی و مشارکت شهروندان می شود که نوروز امسال متفاوت باشد.