پرونده بزرگراه اهر-تبریز در سال ۱۴۰۰ بسته می‌شود/ طرح جهش تولید به مدت ۴ سال و هر سال یک میلیون واحد مسکن در کشور احداث می‌شود…

به گزارش ارس‌نامه؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی پروژه‌های راه‌سازی شهرستان‌های اهر و هریس با اشاره به این‌که همکاران ما در آذربایجان‌شرقی بار سنگینی در ایجاد زیرساخت‌های راه‌سازی به دوش می‌کشند، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های زیرساختی آذربایجان‌شرقی تزریق شده است.
خیراله خادمی از اختصاص ۱۰ درصد کل بودجه زیرساختی وزارت راه و شهرسازی به پروژه‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴ پروژه آزادراهی به صورت همزمان در آذربایجان‌شرقی احداث می‌شود، در حالی که احداث هم‌زمان ۴ پروژه آزادراهی در هیچ استان کشور سابقه ندارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که پروژه ریلی جدید بعد از سالیان سال؛ تحولات بزرگی از نظر حمل و نقل ریلی در استان آذربایجان‌شرقی ایجاد می‌کند، یادآور شد: پروژه راه‌آهن تبریز-تهران در حال پیشرفت بوده و امسال به ایستگاه خاوران می‌رسد.
وی تأکید کرد: پروژه راه‌آهن تبریز-تهران حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد که تا چندماه آینده این پروژه ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از تکمیل بزرگراه اهر-تبریز تا پایان تابستان سال‌جاری خبر داد و افزود: سال گذشته برای تکمیل بزرگراه اهر-تبریز ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که در مقایسه با پروژه‌های مشابه، اختصاص این میزان اعتبار بی‌نظیر بوده که در نتیجه توجه دولت و پیگیری نماینده مردم اهر و هریس است.
خادمی ابراز داشت: اگر اعتبارات تخصیص یافته به بزرگراه اهر-تبریز را با ارزش روز حساب کنیم، بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی پروژه بزرگراه اهر-تبریز است، امیدواریم با تکمیل این پروژه در سال‌جاری بتوانیم مطالبات مردم منطقه ارسباران را تحقق بخشیم.
وی گفت: با تکمیل ۴ کیلومتر باقی‌مانده از پروژه بزرگراه اهر-تبریز تا پایان تابستان ۱۴۰۰؛ پرونده چندین ساله جاده مرگ آذربایجان‌شرقی مختومه می‌شود و تلاش می‌کنیم تا نیمه سال‌جاری ایمنی و علائم بزرگراه اهر-تبریز را تأمین کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که ابنیه‌های تعریف شده اعم از تقاطع‌ها در پروژه بزرگراه اهر-تبریز؛ احداث می‌شود بیان کرد: تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی هریس در بزرگراه اهر-تبریز تا پایان فصل‌کاری ۱۴۰۰ احداث می‌شود.
وی همچنین از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به تکمیل بزرگراه اهر-تبریز با پیگیری‌های نماینده مردم اهر و هریس خبر داد، بیان کرد: ۱۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲۰ میلیارد تومان به صورت اوراق برای تکمیل بزرگراه اهر-تبریز تخصیص می‌یابد.

آزادراه اهر-باکو مراودات اقتصادی آذربایجان‌شرقی با جمهوری آذربایجان را افزایش می‌دهد/ طرح ۴ ساله «جهش تولید در بخش مسکن» کشور اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرح ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن در کشور در کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس افزود: نماینده مردم اهر و هریس در مجلس نقش ملی و منطقه‌ای خود را در مجلس شورای اسلامی ایفاء می‌کند، به طوری‌که در صحن مجلس و جلسات کمیسیون‌ها پیگیر مسائل و مشکلات اهر و هریس هستند.
محمدرضا رضایی کوچی بابیان این‌که تردد در جاده اهر-تبریز انصافاً از حجم بالایی برخوردار بوده و به عنوان مهم‌ترین محور توسعه منطقه ارسباران از آن یاد می‌شود، تأکید کرد: مهم‌ترین بخش توسعه هر منطقه در وهله اول ایجاد زیرساخت‌هایی همچون جاده ایمن است، اما طی بازدیدی که از پروژه بزرگراه اهر-تبریز داشتیم مشکل تقاطع‌ها کاملاً محرز بود که لازم است تا وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.
وی بر ضرورت تسریع در احداث تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شهرستان هریس و ورودی شهر اهر تأکید کرد و گفت: همچنین عدم تکمیل کمربندی شرقی اهر باعث شده تا خودروهای سنگین و مسافران از داخل شهر عبور کنند و این امر باعث آزار و اذیت شهروندان اهری می‌شود، لذا تکمیل این پروژه نیمه‌تمام جزو ضروریات برای هدایت ترافیکی بوده که از طریق مجلس شورای اسلامی پروژه کمربندی شرقی اهر را پیگیر خواهیم شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه زیرگذر ورودی شهر اهر در مجلس خبر داد و یادآور شد: تخصیص اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای تکمیل زیرگذر ورودی شهر اهر با درخواست نماینده اهر و هریس را از سازمان راهداری پیگیری می‌کنیم، چراکه نیمه‌تمام ماندن پروژه زیرگذر ورودی شهر اهر به خاطر محدودیت‌های اعتبار زیبنده نیست.
این نماینده مجلس با تأکید بر این‌که اقتصاد آذربایجان‌شرقی با اجرای پروژه آزادراه اهر-باکو رونق می‌گیرد، ابراز داشت: خوشبختانه با تلاش نماینده مردم اهر و هریس در مجلس؛ امسال برای اولین‌بار ردیف بودجه آزادراه اهر-باکو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعریف شد، که با اخذ مجوز از قانون توسعه کشور؛ مطالعات این پروژه در سال‌جاری اجرا و نهایتاً تا پایان سال مناقصه برگزار می‌شود.
رضایی کوچی با ذکر این‌که منابع بانک‌ها و فاینانس در پروژه آزادراه اهر-باکو قابل استفاده است، گفت: با اتمام مطالعات آزادراه اهر-باکو برای رونق اقتصادی آذربایجان‌شرقی؛ می‌توانیم از منابع بانک‌ها و فاینانس نیز استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛ خواستار ارائه برنامه زمان‌بندی برای پروژه‌های راه‌سازی شهرستان‌های اهر و هریس از سوی وزارت راه و شهرسازی شد و خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای تسریع در اجرای پروژه‌های راه‌سازی اهر و هریس؛ تأمین اعتبار را پیگیری می‌کند.