دکتر محمد میرزاپور طی نشست خبری با خبرنگاران اهر، به تشریح فعالیت‌های حوزه‌‌ی کاری خود در سال گذشته و برنامه‌های کاری پیش‌رو در سال ۱۴۰۰ پرداخت…

به گزارش ارس‌نامه؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر در نشست خبری این‌ شبکه، ضمن تقدیر و تشکر از اهالی رسانه و خبر به‌خاطر حمایت‌های مضاعف در ایام شیوع کرونا بیان داشت: در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی رسانه‌های شهرستان اهر عالی و چشمگیر عمل کردند و حتی اخیراً با تلاش رسانه‌ها و مطبوعات شهرستان در دعوت و تشویق سالمندان به دریافت واکسن، شاهد پیشتازی واکسیناسیون شهرستان اهر در سطح استان هستیم.
دکتر محمد میرزاپور یادآور شد: در حالی که اکثر شهرستان‌ها حداکثر درصد واکسیناسیون بالای ۸۰ سال در آن‌ها، ۸۵ درصد است؛ موفق شدیم آمار واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال اهر را تا ۹۳درصد بالا ببریم. این پیشتازی حکایت از قوی بودن حوزه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در اهر داشت و غیرقابل کتمان است.
وی با اشاره به روند موفق واکسیناسیون در افراد بالای ۷۵ سال شهرستان اهر، متذکر شد: حدود ۸۴درصد افراد بالای ۷۵ سال در اهر تا کنون واکسن کرونا دریافت کرده اند و با وارد شدن محموله جدید واکسن، درصد واکسیناسیون در سالمندان بالای ۷۵ سال به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.
دبیر ستاد مقابله با کرونا شهرستان اهر ادامه داد: ۵۶۱۸ دُز واکسن در اهر تا به‌حال به افراد و اقشار در اولویت تزریق شده که ۵۰۷۱ دُز متعلق به نوبت اول تزریق بود و به عبارتی تا کنون؛ ۵۰۷۱ نفر در اهر از جمله کادر درمان، کارکنان ستادی بهداشت و درمان، جمعی از عوامل انتظامی، آتشنشانان و پاکبانان، تیم تدفین کرونایی، بیماران خاص و مددجویان مرکز توان‌بخشی شهید بلبلی و افراد بالای ۷۵ سال واکسینه شده اند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با بیان اینکه موعد کوچ عشایر فرا می‌رسد و واکسیناسیون گسترده این قشر حیاتی است، تاکید کرد: در روزهای آتی، واکسیناسیون عشایر بالای ۶۰ سال شروع می‌شود و ان‌شاء الله واکسیناسیون عمومی به افراد بالای ۷۰ سال اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به تصمیم ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در رابطه با مهیا نمودن امکان واکسیناسیون خودرویی در اهر اظهار داشت: محوطه مقابل ‌فرمانداری را در نظر گرفته ایم که کانکس عوامل بهداشت و درمان در آنجا مستقر شده و خودروها از یک سو مثل جایگاه‌های سوخت به ردیف و صف پارک کنند و پس از ثبت مشخصات و بررسی و انجام مقدمات پیش از تزریق، افراد در خودروها مورد واکسیناسیون واقع شوند.
میرزاپور با اشاره به آخرین آمار کووید۱۹ در اهر بیان داشت: تا به حال ۸۰۱۹ مورد کرونامثبت از بدو شیوع بیماری تا کنون در اهر شناسایی و ۲۴۹ نفر از هم‌وطنان اهری بر اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با بیان اینکه بیمارستان اهر از لحاظ فشار بار کرونا در صدر مراکز درمانی استان است، یادآور شد: به لحاظ همه‌ی فشارهای کاری، بیمارستان باقرالعلوم از برنامه‌های توسعه ای و رسالت کاری خود غافل نشده و با نظر مثبت دانشگاه، مسئولین ارشد شهرستان و همچنین تلاش تیم مدیریتی طی سال ۱۳۹۹، تجهیزات بیمارستانی به ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از وزارت بهداشت و دانشگاه به بیمارستان اهر جذب شده است و با احتساب درآمد و مشارکت‌های مردمی، این رقم نزدیک به ۱۱۵ میلیارد ریال می‌رسد. تلاش‌ها در راستای این بوده که درمان بیماران بستری تسهیل پیدا کند و در نتیجه؛ با بررسی‌ها مشخص می‌شود که بیمارستان اهر حتی در مقایسه با شهرستان‌های بزرگ و معین استان، کم‌ترین اعزامی بیماران کووید۱۹ را به مرکز استان داشته است.
طی سال گذشته، ۱۹ پزشک متخصص به بیمارستان اهر جذب کرده ایم که در حوزه ارتوپد هم اخیراً با حضور پزشک خوب و کارآمد موفقیت‌های خوب و قابل توجهی به دست آورده ایم.
میرزاپور با اشاره به پروژه‌های پیگیری شده بیمارستان در سال گذشته بیان داشت: در طول سال ۹۹، بخش جدید دیالیز با غلبه بر مشکلات فراوان در ۱۰۰۰ متر مربع فضای اختصاصی و با افزایش ۱۰ تخت نسبت به قبل، به بهره‌برداری رسید که البته افتتاح رسمی فعلاً انجام نشده است. بلوک زایمان(LDR)در متراژی به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع هم آماده بهره‌برداری است.
وی افزایش تخت‌های ویژه بیمارستان باقرالعلوم را از دغدغه‌های اصلی مدیدیت خود برشمرد و اضافه کرد: ۱۰ تخت پُست سی‌سی‌یو به بهره‌برداری رسید. موافقت‌های اصولی مربوطه اخذ شده و با انتقال سی‌سی‌یو به محل جدید و نیز افزایش ۱۰ تخت در آی‌سی‌یو؛ مجموعاً بیمارستان اهر دارای ۴۰ تخت ویژه خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر چالش مهم بیمارستان را در سال گذشته، مبحث تامین اکسیژن دانست و گفت: به حمدالله قبل از شروع خیز چهارم کرونا؛ با پیگیری‌های نماینده و فرماندار محترم و تلاش همکاران، دستگاه اکسیژن‌ساز به ارزشی حدود ۲۵ میلیارد ریال در بیمارستان نصب شد. در پیک چهارم که با افزایش ۳۵ درصدی بستری روبرو شدیم، اگر دستگاه اکسیژن ساز موجود نبود؛ به مشکلات جدی و شدید برخورد می‌کردیم‌.
دکتر میرزاپور به ایجاد داروخانه جدید در محوطه بیمارستان پرداخت و با بیان‌اینکه یکی از مشکلات اساسی بیمارستان، مبحث داروخانه بود؛ متذکر شد: داروخانه محدود دولتی در فضای کوچک در داخل بیمارستان فعالیت می‌کرد و اغلب داروهای تخصصی در آن موجود نبود و زمان کاری داروخانه هم محدود بود؛ از این‌رو با تجهیزو گسترش داروخانه و اختصاص فضای ۱۵۰ مترمربع و صرف اعتباری حدود ۶ میلیارد ریال داروخانه جدید به بهره برداری رسید و به بخش خصوصی واگذار شد. نوع مدیریت این داروخانه خصوصی است اما تعرفه آن دولتی(حق فنی ۵۰ درصد کم‌تر از داروخانه‌هاب دیگر) است و برای تامین دارو و خدمات دارویی منطقه شله بران هم فعالیت این داروخانه خیلی پر اهمیت خواهد بود و از سوی دیگر چون به بخش خصوصی واگذار شد، درآمدزایی ثابت برای بیمارستان ایجاد می‌کند.

میرزاپور در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در مبحث راه اندازی دستگاه ام آر ای عنوان نمود: همچنان در حال پیگیری قطعات فنی هستیم و از لحظه ای که این دستگاه به بیمارستان آمده؛ از مراحل نصب و راه اندازی آن غافل نشده ایم. مکرر از طریق شبکه و دانشگاه از شرکت “تایماز” پیگیری مراحل آماده سازی انجام می‌گیرد.
وی در گریزی به برنامه‌های سال‌جاری اظهار کرد: در برنامه‌های ۱۴۰۰، در نظر داریم بعد از اتمام راه اندازی بخش LDR؛ بخش نوزادان را به‌طور مجهز و مجزا در طبقه دوم بیمارستان فعال کنیم. تا به حال، نوزادان در داخل بخش کودکان بوده و فضای مناسبی ندارد که با برنامه ریزی جدید، بخش نوزادان هم در شان و منزلت قابل قبول آماده ارائه خدمات به هم‌وطنان اهری خواهد بود.
این مقام مسئول در تصریح فعالیت گسترش حوزه بهداشت تصریح نمود: طی سال ۱۳۹۹ پروژه مرکز بهداشت شماره ۹ شهری در شهرک شیخ شهاب الدین تکمیل شد که مرکز غربال‌گری کرونا به طبقه اول آن منتقل شد و طبقه دوم قسمتی از اهالی شهرک را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار داده است.
وی با اشاره به پروژه ساخت آموزشگاه بهورزی با فضایی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع بیان نمود: پیگیری پروژه آموزشی ساخت آموزشگاه بهورزی همچنان ادامه دارد و در مرحله اسکلت ساختمانی به پیمانکار واگذار شد.
وی با ذکر این نکته که تجهیز و گسترش خدمات بهداشت در روستاها به‌طور ویژه پیگیری شده، یادآور شد: بخش دندانپزشکی مرکز سلامت قشلاق شاهوردی فعال شد و ورگهان هم در برنامه کاری هست اما با وجود مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر در سالی که گذشت، فعلاً موفق به تجهیز بخش دندان‌پزشکی در ورگهان نشده ایم.
میرزاپور در پایان سخنان خود از فراهم سازی مقدمات ایجاد پایگاه اورژانس ۱۱۵ در روستای ورگهان خبر داد و گفت: فضای خانه بهداشت سابق ورگهان به فوریت پزشکی و پیش‌بیمارستانی دانشگاه واگذار شد تا برای ایجاد پایگاه اورژانس ۱۱۵ در آن منطقه اقدام کنند و مردم از خدمات این پایگاه بهره‌مند شوند.