فرمند گفت: با استانی شدن انتخابات، رانت قدرت و ثروت بیشتر خواهد شد

به گزارش ارس نامه به نقل از فارس؛ نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: اگر این طرح تصویب شده و بعد هم به قانون تبدیل شود با این وضعیت ساختار سیاسی ایران برای شهرهای کوچک و برای رأی دادن مردم خیلی خطرناک است و شهرهای کوچک نابود می‌شوند و اگر اینگونه باشد افتضاح می‌شود.

فردین فرمند افزود: ما تلاش می‌کنیم که رانت را از انتخابات بیرون بیاوریم، استانی شدن انتخابات زمینه را برای حضور رانت‌های قدرت و ثروت در این فضا بیشتر می‌کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مشکل ما در وضعیت فعلی انتخابات شهرستانی بودن و کوچک بودن حوزه انتخابیه و امثال آن نیست که عنوان می‌شود نمایندگان درگیر مسائل ریز حوزه انتخابیه می‌شوند بلکه مشکل ما این است باید در تبلیغات انتخاباتی خود قول‌های بی‌موردی می‌دهند و بعد خودشان گرفتار می‌شوند.

فرمند خاطرنشان کرد: طراحان و طرفداران استانی شدن انتخابات می‌گویند در استانی شدن انتخابات احزاب وارد عرصه می‌شوند و مردم به لیست ارائه شده توسط احزاب رأی می‌دهند، خُب به زور که نمی‌شود حزب تشکیل داد. حزب زمانی تشکیل می‌شود که یک عده یا گروهی بنشینند و یکسری موارد خاص را تبیین کنند، ما چه زمانی این کار را کردیم؟ به عنوان مثال در همین دوره اخیر انتخابات مجلس دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب مشخص بودند، الان مردم نه اصولگرا را قبول دارند و نه اصلاح طلب را.

وی افزود: با استانی شدن انتخابات فسادهای مالی بیشتر می‌شود به عنوان مثال در سیستم فعلی انتخابات گفته می‌شود که فرد نماینده گرفتار ایجاد اشتغال برای یک فرد و یا چند فرد در ازای تبلیغات انتخاباتی می‌شود اما بدبختی اینجاست که با استانی شدن انتخابات با توجه به افزایش هزینه‌های انتخاباتی صاحبان ثروت وارد عرصه می‌شوند و اگر تا دیروز فقط برای یک نفر فرد نماینده مجبور شد شغلی را ایجاد کند با استانی شدن انتخابات فرد سرمایه‌دار می‌آید و از نامزد حمایت مالی می‌کند و در ازای ارث پدرش را در کل استان از نماینده می‌خواهد، این که اوضاع را بدتر می‌کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: پیشنهاد من در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات این است که حداقل در ابتدای کار به صورت آزمایشی در یکی دو استان انتخابات به صورت استانی برگزار شود تا نتیجه کار و معایب احتمالی آن مشخص شود و حتی حاضرم برای اینکه نگویند فرمند نگران خودش و حوزه انتخابیه خودش است استان ما اولین استانی باشد که انتخابات به شکل استانی در آن برگزار می‌شود.