بازار سیب در اهر ایام بد و بحرانی خود را طی می کند و باغداران هر یتل نسبت به سال گذشته، متضرر تر می گردند. راه برون رفت از مشکل و معصل بازار فعلی سیب در اهر ایجاد صنایع جانبی،جنبی و تبدیلی است

به گزارش ارسنامه به نقل از ایسنا؛ شهرستان اهر دومین قطب تولید کننده محصول سیب در انواع مختلف بوده که سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن از این محصول توسط باغداران اهر روانه بازار فروش می‌شود،؛ اما امسال بازار فروش این محصول دچار بی مهری و کسادی شده و روزانه شاهد از بین رفتن حجم زیادی از این محصول منحصر به فرد شهرستان و دور ریزی این محصول باغی بسیار مفید و خوشمزه از سوی باغداران هستیم. 

یک عمده فروش این میوه در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: من به عنوان عمده فروش سیب  چندین سال است در این شهرستان فعالیت دارم و در حال حاضرقریب به دو هفته است  که بیش از دو هزار تن از محصول سیب درجه ۳ باغداران اهری در زمین بنده در کنار جاده به صورت دپو باقی مانده و هر روز هم به مقدار آن افزوده می شود. 

صیاد حیدری با بیان این‌که هیچ مسئولی برای بررسی این مشکل مراجعه نکرده و هیچ کارخانه‌ای نیز برای خرید پا پیش نگذاشته و تمام محصول دپو شده در حال فاسد شدن می‌باشد، گفت: برای حل این مشکل باید مسئولان با حمایت از سرمایه‌گذاران به فکر ساخت و ایجاد کارخانه باشند و اگر تسهیلات مناسب در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارند، قطعاً استقبال خواهند کرد. 

امین آقایانی، کسی که ۲۰ سال در حوزه کشاورزی فعالیت دارد و خود تولید کننده سیب در اهر  است، گفت: بیش از پنج سال است که باغداران اهری با مشکل مواجه هستند و در حوادث مختلف از جمله سرمازدگی، آفت زدگی، خشکسالی و کم آبی حجم انبوهی از محصولات باغی در آغاز رشد و باردهی از بین می‌رود و امسال نیز با وجود این‌که محصولات سردرختی این شهرستان به بار نشست  در دو دوره، بارش تگرگ موجب خسارت شد و هم اکنون وفور این محصول منحصر به فرد اهر و عدم وجود بازار خرید و مدیریت در بازار باغداران را با مشکل جدی مواجه کرده است. 

وی افزود: باغداران محصولات درجه یک خود را به قیمت ناچیز به دلالان و واسطه‌گران می‌فروشند و دلالان سود زیادی را می برند و با ذخیره سازی در موقع مناسب به بالاترین قیمت به کشورهای خارجی از جمله روسیه، پاکستان و ترکیه با قیمت چند برابری به فروش می‌رسانند. 

مهدی محمدی‌فر، باغدار اهری نیز گفت: متأسفانه عدم پیش بینی قبلی در مورد میزان و مقدار کشت و برداشت این محصول و همچنین عدم دسترسی مناسب به بازار خرید در روزهای برداشت محصول باعث ورود خسارت جبران ناپذیری به باغداران این منطقه شده و اگر این روند در سال‌های آینده تداوم یابد، شاهد قلع و قمع درختان این محصول منحصر به فرد شهرستان از سوی کشاورزان منطقه خواهیم بود و باید مسئولان در خصوص جبران خسارت برای باغداران کاری کنند. 

کریم تیموری از باغداران سیب منطقه نیز در این خصوص اظهار کرد: در سالی که به عنوان سال تولید و اشتغال نامگذاری شده است با لطف و عنایت خداوند تولید بالا همراه با اشتغال‌زایی انجام شده و در صورت عدم بهره‌مندی تولید کنندگان و دلسردی آنها در سال‌های آتی شاهد کاهش این محصول و به دنبال آن کاهش تولید و اشتغال در این زمینه خواهیم بود. 

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در در گفت‌وگو با ایسنا از تعلل اداره تعاون روستایی در خرید تضمینی محصول سیب شهرستان اهر انتقاد کرد و افزود: با وجود دستور خرید تضمینی این محصول از باغداران تاکنون هیچ اقدامی از سوی این اداره انجام نگرفته است. 

بیت اله عبدالهی نقش کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات محصولات باغی و کشاورزی مهم برشمرد و افزود: از سرمایه‌گذارانی که بخواهند در رفع مشکلات باغداران و کشاورزان منطقه قدمی بردارند، حمایت می‌کنیم. 

وی گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد دپوی محصولات باغی از جمله سیب اهر در کنار جاده های این شهرستان هستیم که نیاز به رسیدگی و بررسی از سوی مسئولین ذیربط دارد و در این میان نیز باید وزارت جهاد کشاورزی  از باغداران خسارت دیده حمایت کند. 

عبدالهی، شهرستان اهر را قطب تولید محصولات سردرختی از جمله سیب قره قرمز و لبنان در استان آذربایجان شرقی عنوان و بر لزوم حمایت و ترغیب باغداران در فروش و پرورش این محصول منحصر به فرد منطقه تأکید کرد و افزود: کاشت و برداشت این محصول موجب اشتغال جمع زیادی از بیکاران این شهرستان در فصل داشت و برداشت می شود و حمایت از تولیدکنندگان این محصول سردرختی می‌تواند باعث حل بسیاری از مشکلات بیکاران و در نتیجه منجر به ایجاد اشتغال شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این شهرستان دومین قطب تولید کننده سیب در استان آذربایجان شرقی است که سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار تن سیب از باغات اهر برداشت می شود. 

محمد اسدی ادامه داد: در شهرستان اهر چندین گونه سیب از جمله رقم‌های بومی، سیب زرد و قرمز لبنانی و اخیراً رقم‌های استارکینگ، فوجی، گالا، دو رنگ فرانسه، گرانی اسمیت روی پایه‌های بذری و مالینگ تولید می‌شود که در ۸۵۰۰ هکتار باغ مثمر این شهرستان حدود هفت هزار هکتار به باغات سیب اختصاص دارد. 

وی افزود: برخی تولیدات باغی شهرستان اهر که سیب های ممتاز و درجه یک می باشد اکثرا به قیمت ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان فروش رفته‌اند و تا ۳۰ هزار تن نیز فقط در سردخانه‌های شهرستان و اطراف ذخیره شده‌اند، در این میان باغداران که مشاوره و کلاس‌های ترویجی و آموزشی و اطلاعیه‌های فنی را جدی گرفته‌اند و هرس و تغذیه باغات، مبارزه با افات و بیماری‌ها و غیره را در باغات انجام داده‌اند، تولید ممتاز و درجه یک با راندمان بالا داشتند. 

وی ادامه داد: ولی در مقابل، کسانی که باغداری را تفننی انتخاب کردند، سیب کنار خیابانی تولید کرده‌اند که این امر توهین به باغداران حرفه‌ای است، چرا که تولیدات آن‌ها حتی درجه ۳ نیز نبوده تا توسط تعاون روستایی خرید تضمینی شود. 

این مقام مسئول یادآور شد: در شرایط خرید توافقی باغداران، باید میوه‌هایش را در بسته‌بندی و یا جعبه و بدون گرد و غبار و عاری از هر گونه آلودگی تحویل مرکز خرید بدهند که این امر باعث افزایش هزینه برای باغدار بوده، به همین دلیل جهت صرفه جویی در هزینه، باغدار میوه‌اش را به صورت فله و حتی آلوده، به عاملین خرید می‌فروشد. 

اسدی، ایجاد مراکز جنبی فرآورده‌های میوه و صنایع تبدیلی را ضروری عنوان کرد و افزود: با حمایت‌ها و ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاران در این حوزه، زمینه رضایت‌مندی باغداران  و حل مشکلات آ‌ن‌ها فراهم  شود. 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اهر نیز  درگفت‌وگو با ایسنا، از خطر تکرار مکرر معضل عدم خرید محصول سیب در سال‌های آینده خبر داد و افزود: متأسفانه با وجود تولید با کیفیت‌ترین محصول باغی سیب درختی در این شهرستان، بازار چندان خوبی در سطح کشور و جهان برای این محصول تعریف نشده و این مشکل همچنان در سال‌های بعد بیشتر و بیشتر خواهد شد. 

رحیم‌خانی گفت: تنها راه برون رفت از این مشکل جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه‌های جانبی و جنبی برای فرآوری این محصول است تا باغداران بتوانند با خیال راحت به تولیدات خود ادامه دهند.

گزارش : مصطفی قربانموحد