رضا شریفی: شرکت مس مزرعه متعلق به شرکت ملی مس ایران است که بدون اطلاع هیئت مدیره و مجمع، واگذاری آن به میراث فرهنگی و سایر انتقالات غیر ممکن است

به گزارش ارس نامه؛ در پی درج یادداشتی خطاب به مدیرعامل مس آذربایجان با موضوع معدن مس مزرعه و روشن شدن تکلیف این معدن قدیمی، مهندس رضا شریفی در نامه ای پاسخ خود را به این یادداشت اعلام نمود. عین نامه ارسالی به این شرح است: 
همکار ارجمندم؛ جناب آقای مهندس شنابی( مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی ارس نامه)
با سلام، عرض ارادت و سپاس از حساسیت های رسانه ای نسبت به فعالیت های صنعتی و معدنی منطقه؛ خدمت حضرتعالی و تمام کسانی که به هر نحو این مطلب را می خوانند، عرض می کنم که به نظر بنده و همکاران همراه همیشگی، کار و فعالیت  در معدن و مجموعه مس مزرعه هرگز تمام شدنی نیست و حتی می تواند بعد از تمام شدن ذخیره معدن سونگون (شاید ۵۰ تا ۱۰۰ سال بعد) نیز به حیات و فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد.
بنده واقعا از کم و کیف ماجرای واگذاری آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تبدیل آن به موزه اطلاع دقیقی ندارم ولی اخیرا در مراجعه به سازمان صنایع برای تمدید و اخذ  پروانه استخراج برای برداشت روباز از معدن که بر اساس مطالعات اکتشافی که در سال های ۹۰ و ۹۲ انجام داده بودیم و  اخیرا تعیین ذخیره و برای استخراج آن طرح استخراج تهیه شده بود، متوجه واگذاری معدن و تبدیل آن به موزه شدیم. ولی در مجموعه مس مزرعه و شرکت ملی مس ایران چنین مستنداتی وجود ندارد و بعید می دانم چنین اتفاقی از طرف شرکت مس رخ داده باشد چرا که علاوه بر غیر اصولی بودن طرح، یعنی تبدیل آن معدن زیر زمینی که زمانی بسبب مسائل ایمنی تونل ها، متروکه اعلام  شده است به موزه ، از نظر  اقتصادی، اجتماعی و حفظ اشتغال موجود غیر منطقی است و علاوه بر این ها ، شرکت مس مزرعه متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و بدون اطلاع و مجوز هیئت مدیره و حتی مجمع ، چنین چیزی ممکن نیست. ما در بررسی های اولیه هیچ سند و مدرکی دال بر واگذاری و انتقال آن به سازمان دیگری پیدا نکردیم و بشدت به دنبال اخذ مجوز برای برداشت روباز از آن هستیم و اعتقاد داریم مزرعه پاره ای از تن شرکت مس و خاستگاه مس در آذربایجان و بهانه ای برای خدمت به اهر و همشهریان اهری است. این معدن هرگز تمام شدنی نیست و همانطوری که در سال ۸۸ با چنگ و دندان آن را حفظ و به زیر مجموعه شرکت مس الحاق کردیم. همچنان به همان باور و اعتقاد استوار بوده و در حفظ و توسعه آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد.
در پایان از اینکه  طرح چنین موضوعاتی ممکن است خاطر همشهریان و مسئولین عزیز شهر و شهرستان مان را مکدر و نگران کرده باشد، از طرف خودم و همکارانم قول می دهم که اجازه بروز چنین اشتباهی را نمی دهیم. همچنین در صورت نیاز اعلام امادگی می کنیم که در فرصت مناسب به اتفاق همکاران دیگرمان در خدمت شما و دیگر عزیزان باشیم تا در مورد برنامه های آتی شرکت در حوزه اهر اطلاع رسانی و پاسخگوی سوالات و ابهامات باشیم.
متشکرم 
رضا شریفی
مدیرعامل شرکت مس آذربایجان