با نصب رئیس اداره میراث فرهنگی اهر به نمایندگی هوراند، پسرفت قابل توجه عینیت یافته و تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی در هوراند، چیزی شبیه شوخی است… 

به گزارش ارس‌نامه؛ ۱۹ آذر ۱۴۰۲؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با درج خبری در خروجی سایت این اداره کل، خبر از انتصاب حسن باقرپور؛ رئیس اداره میراث فرهنگی اهر با حفظ سمت فعلی؛ به‌عنوان سرپرست جدید نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان هوراند داد. خبری که اما سئوال برانگیز واقع شد و این اقدام در حالی که اهر علاوه از پرداخت به امورات جاری در راستای دو مقوله میراث فرهنگی و گردشگری؛ نیازمند ضروری به تلاش و مداقه در بحث صنایع دستی و طرح جهانی شدن این شهر با عنوان ورنی است و نیز پیشبرد هر پروژه آماده‌سازی و حرکت در جهت نهادینه‌سازی زیرساخت‌های جهانی شدن به نیروی انسانی بیش‌تر و عملکرد شبانه‌روزی محتاج است، بیش‌تر باعث تعجب شده است.

هدف از تاسیس نمایندگی میراث میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هوراند و بلکه هر نمایندگی و اداره مستقل در شهرستان هوراند این بوده که مجموعه‌ی اداری از اهر جدا شود و تمرکز کامل مجموعه‌های مدیریتی در سطح شهرستان‌ها به امورات مربوط به همان شهرستان متوجه شود. پیش از این و تا ارتقای بخش هوراند به شهرستان و سال‌ها بعد از آن که اداره میراث فرهنگی اهر چون بسیاری از دستگاه‌های دیگر اجرایی شهرستان اهر امورات هوراند را هم بر عهده داشت، هوراند امیدش به شهرستان شدن، استقلال اداری بود که روزی با ارتقا از بخش به شهرستان، مدیریت‌هایش نیز مستقل شده و ارتقاء می‌یابند و حال مجدداً با نصب رئیس اداره میراث فرهنگی اهر به نمایندگی هوراند، پسرفت قابل توجه عینیت یافته و تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی در هوراند، چیزی شبیه شوخی است.

احمد حمزه‌زاده که تا به امروز خود را کاربلد در حوزه کاری خود نشان داده و درباره‌ی اهر هم پیگیر جهانی شدن ورنی و جهانی شدن باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری است، بهتر است قحط نیرو در این اداره کل را با رئیس مجموعه اهر جبران نکند؛ چرا که علاوه از اهر، هوراند هم از این تصمیم متضرر می‌شود. چیزی که در واکنش استاد جعفر خضوعی؛ روزنامه‌نگار سرشناس اهر هم آمد. وی نوشت: “اگرچه هوراند پیش از این “بخش”ی از شهرستان اهر بود اما حالا خود شهرستان است. ارتقای سطح یافت تا ارتقای مدیریت یابد. واگذاری سرپرستی میراث فرهنگی شهرستان هوراند همزمان به رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهر کار درستی نیست. جفا در حق هر دو شهرستان است. شهرستان اهر کار بسیار در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد که مدیر آن شبانه روزی هم کار کند، کافی نیست حالا می باید؛ کار دو شهرستان را انجام دهد.”

انتظار می‌رود مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی نه تنها با تجدید نظر و تصمیم، کار اخیر را جبران کند، بلکه در جهت افزایش نیروی انسانی و کمک به اداره میراث فرهنگی اهر برای تسریع در اهداف مهم قدم بردارد.