شکل گیری و به عبارتی شکل دهی بازار و پایانه چوب در قره داغ اشتباهی بزرگ است و با نام درختان باغی هم که باشد؛ باغی و غیرباغی را خواهد مکید

به گزارش ارس نامه؛ جعفرخضوعی(خبرنگار، محقق و پژوهشگر اهری) نوشت:
 وقتی واکنش ها به قطع وسیع درختان در منطقه ارسباران اوج گرفت؛ مسئولان اعلام کردند که درختان باغی متعلق به اشخاص قطع می شود آن هم درختان درجه سه و بی ثمر و پوسیده(!). تاکید نمودند که؛" حتی یک درخت جنگلی قطع نشده است". به زودی اما درختان جنگلی قطع شده ای توقیف و بی اساس بودن آن ادعاها آشکار شد.
فرض کنیم درختان باغی قطع می شوند. مسئولان اگر نمی پذیرند که قطع گسترده باغات در یک پهنه زیستی اثرات مستقیم در اقلیم آن می گذارد، بر نادانی خود صحه گذاشته اند. 
ارسباران یک ناحیه طبیعی یکپارچه است. اکوسیستمی که اجزا و عناصر آن پیوستگی و وابستگی حیاتی به هم دارند. از عوامل اقلیمی (داخلی و محلی) ارسباران یکی نیز "پهنه های گیاهی" آن است که عمدتا شامل؛ "جنگل"، "باغات" و "مراتع" هستند. این عامل در تامین رطوبت منطقه و تعدیل و تلطیف هوای آن نقش بسزایی دارد. بی تردید تضعیف آن موجب تغییرات اقلیمی محلی و خرد(میکروکلیما)  در این منطقه می شود. بخصوص در شرایط حاضر که بارندگی در منطقه کاهش یافته و خشکسالی حاکم شده است. این یک مسئله علمی است که افزایش یک درجه در میانگین دما و کاهش حتی ده میلیمتر بارش چه اثرات و پیامدهای آب و هوایی گسترده و دامنه داری درپی دارد؟ این اثرات در ادامه تبعات اقتصادی و اجتماعی وسیعی پیدا می کند.
به عبارتی قطع یک درخت در یک "زیست خوان" همانند دست بردن در موتور خودرو و بیرون کشیدن یک تکه سیم است. به هم زدن و از هم گسستن زنجیره حیات یک ناحیه است.
دستکاری در طبیعت و آن هم در سطح گسترده و بازه زمانی اندک در واقع طغیان علیه نظم و تعادل محیط است و مسلما انسان های سودجو و مسئولان بی سواد که شناخت و درکی از این معنا ندارند و به طبیعت تک بعدی و سطحی می نگرند، به حال طبیعت و حیات بشر خطرناکند.
شکل گیری و به عبارتی شکل دهی بازار و پایانه چوب در قره داغ اشتباهی بزرگ است و با نام درختان باغی هم که باشد؛ باغی و غیرباغی را خواهد مکید و حتی تک درخت های یادگاری طبیعت را هم قربانی خواهد کرد.
پایان سخن این که؛ قطع وسیع باغات علاوه بر تضعیف یکی از توان های محیطی دیرین و مهم منطقه(باغداری)، صدمات جبران ناپذیری بر اقلیم منطقه می گذارد.