نجفی از تحویل چهار دستگاه دیگر از ادوات مستقیم کار دیم به بهره‌برداران بخش کشاورزی با هدف افزایش تولید در دیم‌زارها با همکاری جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل خبر داد…

به گزارش ارس‌نامه؛ مدیر جهارکشاورزی شهرستان اهر گفت: تحویل ادوات مستقیم‌کار دیم از محل تسهیلات طرح جهش تولید در دیم‌زارها بوده که تعداد این ادوات تحویلی به کشاورزان، امسال به ۲۹ دستگاه رسید.

علی نجفی ادامه داد: کشت گندم با ردیف‌کار مزایای ویژه‌ای دارد که از جمله آن می‌توان به روش کشت مناسب برای شرایط دیم و آبی؛ استاندارد و اصولی بودن مقدار بذر کاشته شده که موجب صرفه‌جویی و جلوگیری از کشت بذر بیش از حد و غیراصولی می‌شود؛ استفاده حداکثری از رطوبت خاک و آب باران به‌علت کشت در جوی و پشته؛ جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذ کامل آب در زمین در صورت کشت عمود بر شیب؛ سبزشدن تمام بذور به دلیل قرار گرفتن بذور در عمق یکسان و کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و افزایش عملکرد محصول اشاره داشت.

وی در ادامه مزایای استفاده از این ادوات را کاهش مصرف بذر، قابلیت کشت ردیفی بذرهای ریز دانه و درشت دانه دانست و گفت: هدف از این طرح، افزایش عملکرد محصولات زراعی شهرستان و کاهش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول یادآور شد: تقویت مکانیزاسیون کشاورزی باعث افزایش راندمان برداشت محصولات، جلوگیری از هدر رفت محصولات، حفظ و ماندگاری تولیدات زراعی و باغی می‌شود که با پشتیبانی‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بانک ملی و همچنین استقبال کشاورزان شاهد جهش در مکانیزاسیون شهرستان هستیم. به همت کارشناسان و مسئولین جهادی مدیریت در تلاشیم تا این روند را در سال زراعی آتی نیز ادامه دهیم.