عمله‌زاده: در اهر سالانه ۴۰۰ مورد ولادت بیش‌تر از آمار فعلی نیاز داریم تا به میانگین جمعیت برسیم…

به گزارش ارس‌نامه؛ رئیس اداره ثبت احوال اهر در گفت‌وگو با خبرنگاران از افزایش ۲۵ درصدی ازدواج طی سه ماهه نخست سال‌جاری در اهر خبر داد و گفت: آمار ازدواج جوانان اهری در سه ماهه اول سال‌جاری ۱۱۱ مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته، به‌طوری که در سه ماهه اول سال گذشته ۳۱۱ مورد ازدواج به ثبت رسیده بود و در مدت مشابه سال‌جاری این آمار به ۴۲۲ مورد افزایش یافته است.
اسماعیل عمله‌زاده با اشاره به این‌که وقایع ولادت در شهرستان اهر روند نزولی دارد، گفت: ولادت طی سه ماهه نخست سال‌جاری با کاهش ۳ مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۶۲ مورد کاهش یافته است.
عمله‌زاده با ابراز نگرانی از افزایش طلاق در شهرستان اهر گفت: ثبت طلاق در شهرستان اهر طی سه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال قبل افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی را داشته است.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اهر بابیان این‌که رکورد وقایع فوت ناشی از مرگ طبیعی و ابتلا به کرونا در شهرستان اهر شکسته شد، ابراز داشت: در عرض یک‌ماه ۱۵۰ مورد فوت به ثبت رسیده که تنها ۴۳ مورد آن مربوط به ابتلا به ویروس کرونا بود. تابه‌حال ثبت این آمار فوت در یک‌ماه بی‌سابقه و شکست رکورد است.
وی اضافه کرد: در تیرماه سال‌جاری، تصادفات جاده‌ای بیشترین میزان فوتی را در شهرستان اهر داشته؛ این در حالی است که علت اصلی مرگ و میر در این شهرستان اکثراً از بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی می‌شود.
عمله‌زاده همچنین از افزایش ۱۰ درصدی وفات طی سه ماهه نخست سال‌جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: آمار وفات در شهرستان اهر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ مورد افزایش یافته؛ اما فوتی ناشی از کرونا طی سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش ۳ موردی را نشان می‌دهد.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اهر با ذکر این‌که تابه‌حال ۲۱۶ فوتی ناشی از کرونا در ثبت احوال شهرستان اهر به ثبت رسیده است، یادآور شد: قطعاً آمار جان‌باختگان کرونایی ثبت احوال و شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر باهمدیگر تفاوت دارد، به عنوان مثال در آبان‌ماه سال گذشته به اندازه سه ماهه نخست امسال فوتی کرونا در اهر داشتیم.
وی تصریح کرد: با همکاری مردم اهر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ در عرض یک‌ماه گذشته تنها یک نفر فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در شهرستان اهر داشتیم، در حالی که سال گذشته بیشترین آمار فوتی سال را برای یک‌ماه ثبت کردیم.
عمله‌زاده با تأکید بر این‌که جمعیت شهرستان اهر در شیب پیری قرار گرفته است، بیان داشت: افزایش سن جمعیت و کاهش نرخ باروری موجب شده تا شهرستان اهر در شیب پیری جمعیت قرار گیرد، ولی باید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۷.۱ درصد ولادت داشته باشیم که ماهانه معادل ۱۹۵ ولادت است.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اهر تأکید کرد: باید سالانه ۲۳۴۰ ولادت در شهرستان اهر داشته باشیم تا میزان مرگ و میر و ولادت باهمدیگر هم‌خوانی داشته باشد، در حالی که هنوز ۴۰۰ مورد ولادت از شرایط میانگین جمعیت عقب هستیم.
وی گفت: آمار فوتی در شهرستان اهر از میانگین که ۷۰ نفر است بالاتر بوده و ماهانه از ۹۰ نفر تا ۱۴۳ نفر و ۱۵۰ نفر فوتی در شهرستان اهر ثبت کرده‌ایم.
عمله‌زاده با اشاره به فراوانی نام در شهرستان اهر گفت: در پسران؛ علی، محمد و امیرحسین در دختران مریم، فاطمه و زهرا بیش‌ترین نام‌هایی است که شهروندان اهری برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اهر از صدور کارت ملی هوشمند برای ۷۰ درصد جمعیت شهرستان اهر خبر داد و گفت: علی‌رغم ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی هنوز ۱۸۰۰ نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند به اداره ثبت احوال مراجعه نکرده‌اند. از این‌رو تقاضا داریم تا افرادی که برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام نکرده‌اند، به دفاتر تعیین شده مراجعه و جهت ثبت‌نام کارت ملی اقدام نمایند.
وی با اشاره به این‌که برای پیشگیری از کودک همسری باید علت‌ها ریشه‌یابی و راهکار منطقی برای این پدیده ارائه شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تنها ۲ مورد کودک همسری در شهرستان اهر به ثبت رسیده است.