در عرض ۱۵ ماه اعیانی بدهی های شهرداری را برخلاف سایر شهرداران افزایش نداد بلکه اکنون که شهرداری را تحویل داد، حدود ۹ میلیارد از بدهی های شهرداری را نسبت به زمان شروع مسئولیتش کاهش داده است.

ارس نامه/یادداشت:

به گزارش ارس نامه؛ مرتضی اعیانی یکی از شهرداران بومی حوزه مدیریت شهری تاریخ اهر که بعنوان آخرین شهردار در طول عمر شورای چهارم مسئولیت شهرداری را برعهده گرفت، امروز عمارت تاریخی شهرداری اهر را ترک کرد. گویا اعیانی درحالی خداحافظی نموده است که اعضای شورای چهارم مشغول معارفه سرپرست بودند و از او برای شرکت در معارفه سرپرست دعوت نشده است… این نوع خداحافظی برای یک شهردار عرف اخلاقی و اجتماعی بر یک شورا را ایجاب نمی کرد. شورا باید به نمایندگی از مردمی که انتخابش کرده اند شهردار را خوب و شایسته بدرقه می کردند…
اعیانی شهرداری بود که ۱۵ ماه پیش سکان شهرداری اهر را برعهده گرفت اما در چه حالی؟!! در حالی که شهرداری اهر زیر بار بدهی ۱۸ میلیاردی دست و پا می زد و چندین ماه حقوق و دستمزد معوق کارکنان شهرداری میراثی بود که به شهرداری اعیانی رسیده بود. او اما در عرض چند هفته معوقات را شروع به پرداخت نمود. بدهی های شهرداری به بیرون را سامان بخشید و بار مالی را کاهش داد. در عرض ۱۵ ماه اعیانی بدهی های شهرداری را برخلاف سایر شهرداران افزایش نداد بلکه اکنون که شهرداری را تحویل داد، حدود ۹ میلیارد از بدهی های شهرداری را نسبت به زمان شروع مسئولیتش کاهش داده است.
با تمام انتقادات وارده، اعیانی با شورای لنگان دوره چهارم دست و پنجه نفسگیری نرم نمود و امور مالی منضبط و سالمی را برقرار کرد. بده بستان ها در شهرداری کم شد و مهم ترین عملکرد اعیانی که نمی توان از آن به سادگی عبور نمود، همین سلامت و انضباط مالی در شهرداری است . بحث پرداخت حقوق کارمندان و کارگران یک دغدغه برای مدیریت شهری است که وقتی اعیانی آمد استرس جیب خالی را از نیروی انسانی شهرداری زدود و حقوق ها مرتب و منظم پرداخت شد.
با دست خالی، وضعیت آشفته شورای چهارم و اوضاع مالی نابسامانی که از گذشته بر زمان مسئولیت اون تحمیل می شد در ساماندهی و زیباسازی ورودی های شهر،برنامه ریزی و اجرای طرح های عمرانی پارک ها و بوستان ها، کف سازی و بهسازی معابر و خیابان ها اعم از آسفالت و سنگفرش پیاده روها و همکاری همه جانبه مالی با جشنواره ها و برنامه های فرهنگیخوب کوشید. هرچند در زمان مسئولیت او هم توسعه مورد انتظار فرهنگی در شهر اتفاق نیفتاد و آن هم شاید تحت الشعاع مشکلات گسترده شهرداری بود. اینکه می گوییم "خوب کوشید" عبارتی مطلق نیست بلکه به نسبت وضعیت موجود این را بررسی می کنیم. وضعیت ایامی که اعیانی در شهرداری اهر قرار گرفت، وضعیت بحرانی بود. هم شورا در بحران بود و هم شهرداری! همگان واقفند که مدیریت بحران سخت است. روزهایی که اعیانی آمد مجموعه شهرداری اعتقاد داشتند  یک شهردار بیاید که معوقات را بدهد، شاهکار کرده است و امید به کار در نیروی انسانی شهرداری زیر صفر بود.
اعیانی با ارتباطات خوب در بدنه استانداری و اداره کل شهری این مجموعه جذب اعتبارات خوبی را برای شهرداری اهر رقم می زد و وجود ارتباط خوب بین شهردار با استانداری و مسئولین استان برای یک شهر گزاره ای مثبت و تقریبا" کم نظیر است.
در هر صورت با اینکه شنیده می شود به اعیانی برای تصدی پست هایی پیشتهاداتی شده است اما فعلا" فرصت وجود داشت تا او همچنان بعنوان سرپرست کارش را ادامه دهد ولیکن اعضای شورا که قانونا" اختیار با آن هاست ماندنش را صلاح ندانسته اند!
به نظر می رسد اعیانی در روزهای آتی در سمتی دیگر قرار گیرد. ارتباطات او در استان و خط فکری حاکم در سیستم اجرایی استان مبین این است که اعیانی در پست های خوب دیگری می تواند به خدمتش ادامه دهد.
مخلص کلام؛ دوره مدیریت اعیانی مستحق تشکر است. با وجود انتقادات طبیعی که از مدیریت او در رسانه ها و بین مردم منتشر می شد، باز بر خود وظیفه می دانیم از زحمات او در مدیریت بحرانی شهرداری تقدیر و تشکر کنیم. باشد که در سایه الطاف الهی موفقیت و سرفرازی روز افزون نصیب این فرزند قره داغ شود؛ان شاء الله…