علی میرزایی گفت: این کهن دیار توجهی از جنس خود می خواهد. این مردم شجاع و تاریخ ساز شهدا داده اند، اینان برای دفاع از عزت و ناموس خود خون ها داده اند. پس لایق بهترین ها هستند؛ اما فعلا در محرومیت اند. از همه صاحب نظران می خواهم کمکم کنند تا این شهر را از بن بست برهانیم

ارس نامه: پس از انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر اهر، به سراغ شهردار منتخب رفته و طی گفت و گویی با این شهردار منتخب سئوالاتی را مطرح نمودیم تا اولین مصاحبه رسانه ای این چهره ترتیب یابد و به پاره ای از سئوالات ذهنی شهروندان و رسانه ها پیرامون انتخاب مهندس علی میرزایی از زبان خودش پاسخ داده شود.
علی میرزایی متولد ۱۳۶۶ در اهر و  ساکن این شهر است. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران، همچنین در حال اتمام مقطع کارشناسی ارشد و بنا به اظهار خود، در مرحله دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته عمران شاخه خاک و پی دانشگاه تبریز است.

?آقای مهندس میرزایی با سلام، عرض تبریک و آرزوی موفقیت بخاطر انتخابتان بعنوان شهردار اهر خواهشمند است از سوابق و رزومه خود برای ما و مخاطبان بگویید.

من هم عرض سلام و ادب دارم خدمت همه شهروندان دیار تاریخی ارسباران و اهر و تشکر می کنم که در ابتدای کار این امکان گفت و گو را فرهم آورده اید. امیدوارم در ادامه کار و با تایید مراجع ذیصلاح و قانونی بتوانم بعنوان شهردار شهری  که تاریخ غنی و عمیق دارد خدمات خود را شروع کنم.بهتر است بدانید من در خانواده ساده و بی آلایش بدنیا آمدم. ثروت آن چنانی نه؛ اما خانواده با عزت و آبرومندی داشتیم. اهل کار بودیم و از دوران محصلی وارد انواع کارهای سخت شده ام تا گذران زندگی کنم. بعد از اینکه دیپلم گرفتم همزمان با تحصیل در دانشگاه در دفتر فنی عمرانی که خودم تاسیس نمودم وارد بازار کار فنی و تخصصی شدیم و تا سال ۸۸ در دفتر فنی مشغول بودم و بتدریج وارد پیمانکاری های ریز شدیم تا اینکه در سال ۹۰  خدمت مقدس سربازی را شروع کردم. خدمت وظیفه عمومی ام را در بخش نظارت فنی معاونت مهندسی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گذراندم که ایام خدمت هم تجربه های تخصصی خوبی را برایم به یادگار گذاشت. سپس شرکت های خصوصی فنی مهندسی با عنوان "شرکت پارس ابنیه سعادت " و "ترابر تردد راه" تاسیس کردیم که در این شرکت ها با سمت عضو هیئت مدیره و مدیرعامل زیر نظر اداره کل راه و ترابری وقت استان، آب منطقه ای، شهرداری تبریز، شرکت عمران شهر جدید سهند، سایر ادارات، نهاد ها و ارگان های مختلف مشغول کار و انجام پروژه ها ی جدی تخصصی عمرانی و شهرسازی شدم.  این فعالیت را بصورت مجری طرح های ویژه عمرانی و شهرسازی تا زمان فعل ادامه داده ایم و در کنار این امور از طریق شرکت های خصوصی یاد شده به کار ساخت و ساز  نیز پرداخته ایم. بنده مفصلا بند به بند پروژه هایی را که تحت نظارت و اجرای ما بدان ها پرداخت،تکمیل، تحویل و در حال اجرا می باشد را طی بروشوری به شورا تحویل داده بودم. 

?مختصری به موارد کلی برنامه های تان پس از معارفه بعنوان شهردار اهر اشاره کنید.

اهر با توجه به اینکه از نظر فعالیت های زیرساخت عمرانی سال هاست پروژه ی جدیدی را بخود نمی بیند، اگر توفیق خدمت یابم اولین برنامه ام پرداختن به شروع برنامه هایی است که دربردارنده بهبود و قوت دادن به زیرساخت ها باشد. ما باید از حالت نگهداری به طرف  شروع پروژه های زیرساختی حرکت کنیم. فرصت اینکه اهر باز حالت نگهداری به خود بگیرد دیگر خیلی دیر است پس باید بطور جدی به مسیر گشایی ها بپردازیم که من مسیر گشایی را به "نفس گشایی اهر" تعبیر می کنم مثلا تکمیل و اصلاح کمربندی غربی با هماهنگی مدیران شهرستان و مس انجرد، تکمیل پروژه مسیرگشایی عادل آباد بطرف شهرک شیخ شهاب، مسیرگشایی پل آزادگان بطرف بهار و چندین موارد مشابه دیگر تحت اقدام و مطالعه خواهد رفت. رفع نواقصات کارخانه آسفالت شهرداری که علاوه بر کمکار بودن به مدیریت شهری، می تواند منبع درآمد هم برای شهرداری فراهم آورد، از اولویت های کاری ام هست. باید ساماندهی کیچیک چای از دو جنبه ی خطیر بهداشتی و زیباسازی در اولویت باشد. مقوله فرهنگ نگاه ویژه ای می طلبد که فکر می کنم تا بحال مظلوم واقع شده است. فرهنگ بازوی توانمند مدیریت شهری است که بواسطه آن می توان بحث جای گذاری ها و احیای فرهنگ شهرنشینی را هم در شهروندان تقویت نمود. منظور از فرهنگ سازی این است که شهروندان با شهرداری در مدیریت شهر همگام شوند. پرداخت عوارض بموقع که خود فرهنگسازی می خواهد از عوامل کمک به بهبود مدیریت شهرداری بر شهر هاست. 
بحث ایجاد پارک بانوان، پارک مفاخر، تکمیل پارک محلات با رویکرد فرهنگی، پرداختن و پیگیری تندیس و سردیس های مفاخر بومی، برگزاری جشنواره های فرهنگی متفاوت و مستقل با مدیریت راسی شهرداری، نام گذاری های تاثیر گذار با استفاده از نام مفاخر بومی بر خیابان ها و مکان ها، اختصاص ساختمان با عنوان خانه خبرنگاران شهر به رسانه های بومی، برگزاری نکوداشت های مفاخر، مشاهیر و تجلیل از شهدا و خانواده های معظم این عزیزان و موارد دیگر که پرداختن و فکرسازی به آن ها کار یک نفر نیست بلکه یاری و حمایت فرهنگ شناسان این دیار و کمکشان را می طلبد.
?آیا از میزان بدهی شهرداری اهر خبر دارید؟ چه برنامه های دارید که همزمان بدهی ها پرداخت شود و کارهای نو که گفتید را هم توام شروع کنید؟ بخش سرمایه گذاری را چه خواهید کرد؟ 
 

بله شهرداری اهر حدود ۱۵ میلیارد تومان بدهی دارد که ان شاء الله می شود با همت مدیران و مسئولین ارشد شهرستان سرمایه گذارانی را جذب و آن ها در جهت بهره برداری مالی برای شهرداری جلب نمود. بطور مثال عرض می کنم محل سینما و آتش نشانی در محل بسیار چشمگیر شهر واقع شده و نسبت به مهم بودن این محل استفاده و بهره حسابی از آن برده نمی شود ما می توانیم با جذب سرمایه گذار این محل را به مجتمع بزرگ تجاری،فرهنگی و خدماتی تبدیل کنیم و درآمد خوبی عاید شهرداری شود. یک طبقه این مجتمع هم می تواند سینما و آمفی تئاتر شهر شود. مکان آتش نشانی هم از محل پر ترافیک به محل خوب و دسترس با پیش بینی های کاربری ایمنی برلی این کار انتقال یابد. ببینید پروژه های خوبی را می توان شروع کرد اگر بخواهیم می شود. جوانان می توانند، مطمئن باشید! مقام معظم رهبری می فرماید "هرجا جوانان ما خواستند و همت گماردند به هدف رسیدند و رسیدیم"
این ها حرف حساب شده اند. از زبان رهبرمان این جمله ها دریاها حرف درونش نهفته است. جوانان را نباید بخاطر جوانی شان سرزنش کنند حرف هایی به گوشم می رسد که مرا بخاطر اینکه جوان هستم مورد حمله قرار می دهند. آیا به بیان و مواضع رهبری اعتقاد ندارند؟ باکری ها مگر چند سال داشتند که جنگ را اداره کردند؟ باکری چند سال داشت که بعنوان شهردار انتخاب شد؟ ما نمی توانیم باکری باشیم اما می توانیم آن ستاره های خاکی را الگوی خود کنیم و با همتی که رهبر فرموده به هدف برسیم.

?درباره ثروت و تمکن مالی تان که درباره اش در فضای اجتماعی مواردی شنیده می شود، شفاف سازی بفرمایید.

به خدمتتان عارضم که بنده هر امکانات مالی برای خود فراهم کرده ام از طریق کار کردن بوده. عرض کردم که از زمان محصلی توام با درس خوانی کار کرده ام. اکنون هم تمکن مالی ام خوب است و این را هم نقطه قوت ببینید چون مثل خیلی ها با هدف مالی وارد شهرداری نمی شوم. من آرزوی مالی ندارم که تا بحال ندسیده باشم و بخواهم بعد از شهردار شدن به آن ها برسم.  آیاد این نقطه قوت نیست؟ من دارم و دارندگی ام از جهت کار کردن است. یک آن ننشستم و همواره در تلاش بوده ام. تحصیل مال نامشروع هم نکرده ام. من حتی از سود بانکی هم فراری ام. دوست دارم کار کنم و اگر دارم داشته ام در چرخه اقتصاد و کار بچرخد. به تن پروری های بدون کار اعتقاد نداشته و ندارم.

?امروز صبح سایت خبری "اهرخبر" فایل برنامه های پیشنهادی شما به شورا و همچنین فایل برنامه های شهردار تهران را در معرض قضاوت مردم قرار داده و از یکسان و کپی بودن این برنامه ها خبر داده است. برای این مورد اگر توضیحی دارید بفرمایید.

این مورد اصلا پنهان کاری ندارد و اگر می پرسیدند خودم اقرار می کردم که در تدوین برنامه پیشنهادی از برنامه های ارایه شده توسط آقای نجفی، شهردار تهران و نیز شهردار منتخب کرج و برنامه های یکی دیگر از کاندیداهای شهرداری تبریز استفاده کرده ام. خودم اعتقاد دارم شعار ها و برنامه های ما هرچه منطبق با شهرهای بزرگ باشد و از بالا نگاه کنیم موفق می شویم. از رسانه ها خواهشمندم با عینک بدبینی نگاه نکنند و اول کار را با فال های بد آغاز نکنند. شورا اعتماد کرده و با اکثریت آرا انتخابم کرده اند. کمک کنید تا موفق شویم والا با سنگ اندازی ها و تخریب انرژی ما تحلیل  می رود که باعث عقب ماندگی دوباره شهرمان است.

?در بخش گردشگری و جذب مسافر و پیشرفت در صنعت توریسم چه برنامه ای خواهید داشت؟

تبریز ۲۰۱۸  و شاخه های پرداختی آن به ارسباران و اهر بسیار قابل تامل است. ما می توانیم از تبریز ۲۰۱۸ استفاده های بیشتری در جهت رونق گردشگری ببریم فقط تعامل و رایزنی بیشتر با مدیران استان را می طلبد که ان شاء الله پیگیر خواهیم بود تا استفاده بیشتری ببریم. جاده اهر- مشکین و جاده اهر- کلیبر و نیز باغلار آراسی تا کقالق برای ایجاد باغ رستوران های زیبا و درخور اهر مستعد است. ما هر چقدر از کمربندی جنوبی مسافر با عوامل مختلف بتوانیم متوقف کنیم نفس گردشگری و توریسم را باز خواهیم نمود.

?چه حسی دارید که انتخاب بعنوان شهردار انتخاب شده اید؟ 

اهر را با هیچ جای دنیا عوض نمی کنم. همانطور که شما این کار را نمی کنید. همه دلمان برای اهر می تپد. غمش برای ماست و شادی اش هم برای ما شادی آور و مفرح است. من حتی مالیات کارها و پروژه ها را در اهر پرداخت می کنم. عوارض را در اهر می دهم. حتی برای اقامت کوتاه مدت برای انجام و نظارت به پروژه ای، جایی دیگر بروم مایحتاج چند روزه ام را از اهر می خرم. من هیچ وقت از اهر و نامش فرار نکرده ام. این را هم دوستانم می دانند جوانی هستم که با عشق به این دیار جان تازه می گیرم. من به اهری بودن خود افتخار می کنم. از کودکی هر آرزویی داشتم در قالب خدمت به مردم و این دیار مظلوم داشته ام، هرجا توان داشته ام دریغ نکرده ام. نمی خواهم ریاکاری شود و از کرده های خود بگویم اما از اینکه شهردار انتخاب شده ام خیلی خوشحالم چون خدا توجه کرده و خودم هم که علاقه داشتم مورد اعتماد شورا قرار گرفتم و این فرصت خدمت برایم مهیا شده است. کاش سرانجام کار هم طوری شود که خدا مرا شرمنده مردمم نکند؛ دعایم این است! خوشحالم اما مسئولیتی گران بر گردنم سنگینی می کند. باید بیشتر بدوم، التماس کنم، خواهش کنم. از اینکه برای شهرم و رفع محرومیت ها خواهش کنم خود را حقیر و کوچک شده نمی بینم. حاشیه های اهر سال ها وعده توخالی شنیده و هیچ تغییری بخود ندیده اند. کوچه های خاکی و گلی که وقتی نم باران می افتد حتی گذر خودروها در آن ها سخت می شود چه برسد به تردد عابران! این ها درد است که بخوبی با عمق دلم آن ها را درک می کنم. دردهای حاشیه های شهر را وقتی تصور می کنم خود را زیر بار مسئولیتی دشوار می یابم… من محرومیت را چشیده ام با مردم بیگانه نیستم. باید تلاش کنم! این کهن دیار توجهی از جنس خود می خواهد. این مردم شجاع و تاریخ ساز شهدا داده اند، اینان برای دفاع از عزت و ناموس خود خون ها داده اند. پس لایق بهترین ها هستند؛ اما فعلا در محرومیت اند. از همه صاحب نظران می خواهم کمکم کنند تا این شهر را از بن بست برهانیم.

?حرف آخرتان چیست؟

از اعتماد شورای اسلامی شهر اهر سپاسگزارم. سعی خواهم نمود رای دهندگان را شرمنده نکنم و اگر توفیق خدمت در مقام شهردار یافتم خود را شهردار ۷ عضو شورا می دانم. بالاخره کسانی هم که رای نداده اند نماینده مردمند و صاحب اختیار! ما به توان تک تک اعضای شورا نیازمندیم. دست یاری به سوی همه مدیران شهرستان علی الخصوص امام جمعه معزز، نماینده تلاشگر، فرماندار مجرب، اعضای دلسوز شورای تامین و سایر مدیران ادارات و ارگان ها دراز می کنم. خواهش می کنم علی میرزایی را تنها نگذارند. از رسانه های بسیار توانمند و متفکر اهر و همه اصحاب خبر و مطبوعات ممنونم که شبانه روز در جهت اعتلای این دیار می کوشند. از شما و همکارانتان یاری می طلبم. مطمئن باشید انتقاد پذیر هم هستم  انتقاد منطقی را باید بشنوم این وظیفه من است.