عبدالهی: سهم حوزه های انتخابیه فعلی برای داشتن تعداد نمایندگان خود در مجلس، در صورت تصویب نهایی طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات محفوظ خواهد بود

به گزارش ارس نامه؛ نماینده اهر و هریس در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری در پاسخ به انتقادات مطروحه، جزئیاتی از طرح استانی شدن انتخابات را تشریح نمود.
بیت اله عبدالهی اظهار کرد: منتقدین سیاسی و نمایندگان مخالف این طرح، اطلاعات درستی درباره آن و برداشت صحیح از مزایا و نکات طرح شده ندارند.
وی با بیان اینکه سهم حوزه های انتخابیه  در این طرح محفوظ است، افزود: مثلا" حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو ۶ نماینده در مجلس دارد؛ هکذا حوزه ورزقان یک نماینده! در طرح جدید با عنوان استانی – شهرستانی شدن انتخابات، فرد منتخب حوزه ورزقان یا اهر و هریس باید ۱۰ یا ۱۵ درصد آرای حوزه معین و اصلی را کسب کند که با مجموع آرای او در سایر حوزه های فرعی استان بعنوان کسب کننده ی اکثریت آرا اعلام شود. اگر یک کاندیدا نتواند میزان مبنای آرا در حوزه معین و اصلی کسب کند، هر چقدر هم مجموع آرای او در سایر حوزه های فرعی بیشتر باشد، نمی تواند بعنوان منتخب معرفی شود.
نماینده اهر و هریس خاطر نشان کرد: وقتی چند کاندیدا موفق به کسب میزان مبنای و حد نصاب رای در حوزه اصلی شدند، هر کدام که مجموع بیشتری از آرای حوزه اصلی به اضافه مجموع آرای حوزه های فرعی را کسب کنند، بعنوان منتخب شناخته می شوند. به زبان ساده تر؛ در ورزقان نفر x که ۲۰ هزار رای، نفر y که ۱۶ هزار رای و نفر z که ۱۲ رای کسب کرده؛ هر سه حدنصاب لازم را در حوزه اصلی از آن خود کرده اند، اما از بین آن ها هر کدام که مجموع آرای او در استان بیشتر باشد بعنوان نماینده استان و همان حوزه انتخابیه اصلی به مجلس محلس راه می یابد.
عبدالهی درباره ی جزئیات رای گیری در این طرح گفت: در برگ آرای حوزه های انتخابیه، ردیف اول به تعداد نماینده های کنونی همان حوزه انتخابیه بعنوان انتخاب اصلی اختصاص می یابد و ردیف های بعدی به تعداد باقی مانده از نمایندگان استان در نظر گرفته می شود که شخص رای دهنده مختار است همه ردیف ها را پر کند و به سایر نمایندگان استان هم رای دهد و یا فقط به یک نماینده در حوزه معین خود رای دهد.
این نماینده مجلس احتمال تصویب نهایی طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات مجلس را در صحن مجلس، قوی ارزیابی نمود و تاکید کرد: دولت با این طرح بطور کامل موافق است و اکثریت مجلس که پشتیبان طرح با رویکرد اصلاح ساختار سیاسی انتخابات و خانه ملت، مصمم هستند تا جزئیات آن را به تصویب نهایی برسانند. هرچند تا بحال فقط کلیات طرح مصوب شده و جزئیات اعم از میزان مبنای آرای حوزه اصلی و سایر موارد ممکن است دستخوش تغییرات شود.
وی در پاسخ به اینکه موعد تصویب نهایی طرح مذکور در صحن علنی؛ تصریح کرد: هفته آینده کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس این طرح را به صحن می آورد و مشخص می شود عاقبت آن با رای مستقیم نمایندگان چه خواهد شد که بنده معتقدم احتمال رای آوری و تصویب نهایی آن بسیار بالاست.