نامدار: قطع درختان قره داغ با مجوز رسمی جهادکشاورزی صورت گرفت

به گزارش ارس نامه به نقل از ایسنا؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در تشریح خبر قطع درختان قره داغ اظهار کرد: این اقدام با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط زیست و تهیه صورت جلسه و ثبت مستندات توسط همکاران منابع طبیعی انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ درخت جنگلی در بین درختان قطع شده وجود نداشته است. 

داور نامدار اضافه کرد: با توجه به این که منطقه قره داغ از اهمیت ویژه‎ای برای ما برخوردار است، حساسیت زیادی روی این منطقه داریم و نظارت‎ها در این منطقه تشدید شده است، برخلاف انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر قطع گسترده درختان در منطقه قره‎داغ، درختان قطع شده از نوع درختان جنگلی نبوده و یک سری چوب آلات باغی مسن و پوسیده هستند. 

وی با تاکید بر این که ۱۰۰ درصد درختان قطع شده، جزو درختان باغی پیر بوده‎اند، ادامه داد: اجازه قطع درختان تنها به دلیل پوسیده و مسن بودن درختان، آن هم در باغات درجه سه و پایین‎تر داده شده است، بخش عمده‌ای از این درختان، صنوبر یا تبریزی بودند که جزو درختان غیرمثمره هستند. 

نامدار بیان کرد: سیاست ۳۰ ساله‎ی سازمان منابع طبیعی این است که نهال‎هایی مثل تبریزی را درنهالستان‎ها تولید کرده و به طور رایگان در اختیار بخش خصوصی، روستاها و  نهاده‌های عمومی قرار گیرد تا با کاستن از میزان اتکا به جنگل‎ها، نیاز مردم و صنایع به چوب تامین شود. 

وی افزود: با توجه به این که امسال، اجازه تنفس جنگل‎های شمال داده شده و اجازه برداشت چوب آلات جنگلی به کسی داده نشده است، صنایع و کارگاه‎ها مجبور به تامین چوب از باغات شخصی شده‎اند، استان ما و منطقه قره‎داغ نیز از قاعده مستثنی نیست.

 وی تاکید کرد: ما اشراف و تسلط کاملی بر این مورد داریم و جنگل‎های ارسباران، به هیچ عنوان مورد تعرض قرار نگرفته‎اند، نظارت‌ها را نیز تشدید کرده‎ایم تا کسی اجازه سوء استفاده پیدا نکند.