شریفی گفت: اگر محدودیت ها رفع شود، ذخیره معدن مس سونگون بیش از یک میلیارد تن می رسد

به گزارش ارس نامه به نقل از فارس؛ مدیرعامل شرکت مس آذربای جان اظهار داشت: در راستای تأمین آهک هیدراته مورد نیاز معدن مس سونگون ،کارخانه آهک هیدراته وابسته به این مجتمع در شهرک صنعتی اهر عملیات اجرایی خود را آغاز کرده و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه عظیم از خارج خریداری و به ایران حمل شده و هم اکنون این ماشین‌آلات در بندر هستند که به محض ترخیص جهت نصب به محل کارخانه منتقل خواهند شد.

رضا شریفی تصریح کرد: به‌زودی آگهی جذب نیرو برای این کارخانه از طریق فراخوان عمومی آگهی خواهد شد تا این افراد قبل از شروع به‌کار کارخانه، آموزش‌های لازم را دیده و برای افتتاح کارخانه آماده شوند.

شناسایی ذخایر جدید معدن مس مزرعه

این مقام مسوول به معدن مس مزرعه اهر نیز اشاره کرد و افزود: معدن مس مزرعه یکی از معادن قدیمی شهرستان اهر و منطقه ارسباران است، ذخیره‌ای که از تونل برداشت می‌شود متروکه اعلام شده بود ولی جدیداً براساس مطالعه انجام شده و نتایج آنالیز شده آن ذخایر قابل توجهی برای برداشت روباز شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت مس آذربایجان اظهار امیدواری کرد که با تأمین قسمتی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه معدن مزرعه از این معدن و مابقی از مس‌سونگون توجیه اقتصادی لازم را برای ادامه فعالیت این مجموعه معدنی بیش از پیش داشته باشد.

ذخیره یک میلیارد تنی معدن مس‌سونگون

وی، در خصوص توسعه مجتمع معدن مس‌سونگون  به عنوان دومین معدن بزرگ روباز ایران بعد از مس سرچشمه عنوان کرد : این معدن  420 میلیون تن ذخیره دارد که اگر محدودیت‌ها رفع شود ذخیره این معدن به بیش از یک میلیارد تن افزایش می‌یابد.

رضا شریفی گفت: در حال حاضر ذخیره قطعی بیش از ۸۰۰ تا یک میلیارد تن است و هم اکنون از هر دو کارخانه ۵۰ میلیون تن برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت مس آذربایجان، افزود: محصول با ارزش و قابل فروش که بیشترین ارزش افزوده را دارد کنسانتره مس است که این محصول قابل عرضه در سطح استان و منطقه نیست و باید تبدیل به مس کاتد شود که در این خصوص کنسانتره مس تولیدی در سونگون بخش عمده‌ای از آن به خارج از کشور صادر می‌شود و بخشی دیگر به مس سرچشمه که زنجیره کامل تولید از معدن تا کاتد از آن بالاتر تبدیل به مفتول را دارا است ارسال می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در مس‌سونگون

وی به ایجاد کارخانه ذوب مس‌سونگون نیز اشاره‌ای کرد و یادآور شد: عملیات اجرایی کارخانه ذوب مس‌سونگون از سال ۸۹ آغاز شده بود که متأسفانه از سال ۹۲ به بعد قریب به پنج سال این پروژه مهم و حیاتی منطقه متوقف شد و این کارخانه عظیم که تنها کارخانه ذوب نبوده بلکه ذوب، پالایش، اسید و فلوتاسیون که نزدیک به دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آن است که متأسفانه در گذشته این فرصت‌ها را از دست دادیم.

این مقام مسوول خاطرنشان ساخت: الحمدالله با انتخاب مدیرعامل جدید مس ملی ایران که اهتمام و اعتقاد جدی به توسعه مجتمع مس‌سونگون دارند با ایجاد این کارخانه موافقت و استارت عملیات اجرایی آن زده شده و قرار داد یکصدهزار تنی به روش SKS، ذوب با کوره‌های دمش از پائین که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و یک تکنولوژی جدید با فناوری‌های نوین محسوب می‌شود.

تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتد

شریفی یاد آور شد: محصول تولیدی این کارخانه سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتد خواهد بود که در واقع یک کارخانه نیست بلکه یک مجتمع با تولیدات متنوع است که قرارداد ساخت آن با یک شرکت چینی منعقد شده است و عمده تجهیزاتش از اروپای‌شرقی تامین خواهد بود.

قرارداد با چینی‌ها برای پالایش و ذوب مس‌سونگون

این مقام مسوول افزود: با وجود اینکه برای گشایش ال سی این پروژه در کمترین زمان ممکن اقدام شده بود و اقدام به ال سی قبل از تحریم‌ها بود اما فعلا بالاخره تحریم‌ها در این خصوص مشکل‌ساز شده ولی جای نگرانی نیست و با راهکارهای پیش‌بینی شده برای دور زدن تحریم‌ها، در صورتی که مشکلی با شرکت طرف قرارداد چینی داشته باشیم مقرر شده مستقیماً با شرکت چینی قرارداد احداث کارخانه بسته شود تا خللی در روند اجرایی این پروژه پیش نیاید و اگر این امر نیز محقق نشود ساز و کارهای ویژه‌ای برای مقابله با تحریم با بهره‌گیری از متخصصان داخلی تدارک دیده‌ایم.

وی گفت: در  این پروژه عظیم صنعتی که شامل کارخانه ذوب ۱۰۰ تنی پالایشگاه است، مس آندی ۵/۹۸ را به ۵/۹۹ تبدیل خواهد کرد و با آغاز به‌کار این پروژه، صنایع جنبی و پایین دستی نیز در جوار مجتمع و سایر شهرهای نزدیک به معدن می‌تواند راه‌‌اندازی شده و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم جمع قابل توجهی را از جوانان و افراد فاقد شغل را فراهم کند.

مدیرعامل مس‌سونگون آذربایجان گفت: مطالعات و طراحی فاز ۳ تغلیظ نیز آغاز شده است، متأسفانه این مورد نیز که در گذشته به دلایلی نامعلوم متوقف شده بود که در مدیریت جدید این پروژه نیز جزو اولویت‌های این شرکت است.