رضا فدایی گفت: مجری معدن مس انجرد اهر در حال تامین تمهیدات اعلام شده زیست محیطی است و تا کنون مجوز بهره برداری این معدن از سوی حفاظت محیط زیست استان صادر نشده است

به گزارش ارس نامه؛ رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی  در نشست خبری روز محیط بان با اصحاب رسانه و خبرنگاران اهر که در پارک جنگلی فندقلو برگزار شد با اشاره به اینکه جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر نقش نظارتی که دارد بالاتر از هر وزارتخانه‌ای قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به وسعت فعالیت و نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست، اگر توجه داشته باشیم محیط زیست در اغلب موضوعات و مسائل دخیل است.

رصا فدایی افزود: اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در حال حاضر ۶۰۰ چارت خالی دارد و هر کارمند، محیط بان، آبدارچی، نگهبان و مدیر وظیفه ۴ نفر را انجام می‌دهند و آن‌قدر که کثرت کاری داریم اجازه نمی‌دهد در انعکاس عملکرد سازمان محیط زیست زمان صرف کنیم.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با ذکر اینکه در تبریز ۹۰ درصد انرژی اداره نظارت و پایش محیط زیست صرف معضلات شهری می‌شود، گفت: ما درگیر معضلات شهری هستیم در حالی که وظیفه ما نیست بلکه جزو وظایف شهرداری است اما مردم از محیط زیست مطالبه می‌کنند.

فدایی با اشاره به ضعف‌های قانون در مجازات افراد متخلف در حوزه زیست‌محیطی، گفت: به‌طور مثال فردی متخلف که اقدام به آلودگی محیط زیست کرده به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم اما به لحاظ ضعفی که در قوانین وجود دارد با کمترین جریمه و مجازات مجدداً به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی از آغاز پایش جدی بیمارستان‌های تبریز در سال‌جاری خبر داد، بیان داشت: امسال با جدیت پایش بیمارستان‌های تبریز را آغاز کرده‌ایم و حتی به شهرستان‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم تا بیمارستان‌ها پایش کنند.

پایش بیمارستان‌های تبریز با جدیت در سال‌جاری دنبال می‌شود

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه مجوز معدن مس انجرد شهرستان اهر در شورای عالی محیط زیست کشور صادر شده است، افزود: در صدور مجوز معدن مس انجرد استان دخیل نبوده بلکه از پایتخت به این معدن مجوز شروع فعالیت را داده‌اند.

فدایی تأکید کرد: هنوز مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای بهره‌برداری از معدن مس انجرد صادر نشده و تا زمانی که خواسته‌های اداره پایش و آزمایشگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی محقق نشود مجوز صادر نمی‌شود و از این معدن برنامه خواسته‌ایم و از طرفی آن‌ها نیز راغب هستند تا لطمه‌ای به محیط زیست وارد نشود.

وی یادآور شد: تجاربی که از معدن مس سونگون به دست آورده‌ایم تمامی این تجارب را در معدن مس انجرد شهرستان اهر پیش‌بینی می‌کنیم و از معدن مس انجرد رعایت آن مواردی که لازم را مطالبه می‌کنیم و از سوی دیگر هنوز هیچ مجوزی که نشان‌دهنده بهره‌برداری کامل از این معدن باشد را صادر نکرده‌ایم.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه تا زمانی که در هر حوزه‌ای اگر تخلفی صورت گیرد به‌شدت با افراد خاطی برخورد می‌کنیم و با کسی هم تعارف نداریم، گفت: مردم و فعالین محیط زیست مطمئن باشند در برخورد با افراد متخلف و پیشبرد اهداف سازمانی به سفارشات گوش نمی‌دهیم.

هنوز مجوز بهره‌برداری کامل از معدن مس انجرد صادر نشده است

فدایی با اشاره به اینکه ضریب ایمنی آب شرب در استان آذربایجان‌شرقی بالای ۹۷ درصد است، تصریح کرد: شهرستان اهر جزو اولین شهرستان‌های استان است برنامه ضریب ایمنی آب شرب را شروع کرده و کمیته هم تشکیل داده است و مطمئناً زیر و درشت مسائلی که به آب شرب مربوط است طبق استانداردهای جهانی پایش می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بر اساس نظر کارشناسان گفته می‌شود احداث کارخانه آهک هیدراته در شهرک صنعتی اهر می‌تواند به نابودی باغات و کمربند سبز این شهرستان منجر شود آیا در این زمینه محیط زیست چه نظری دارد؟ گفت: همانند احداث کارخانه آهک هیدراته اهر در آذرشهر نیز داریم و اگر مخاطراتی آهک هیدراته در اهر داشته باشد یقیناً مجوز فعالیت داده نمی‌شود.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در ضوابط فواصلی وجود دارد که حتی ما یک متر هم نمی‌توانیم ارفاق قائل شویم یعنی قانون مشخص می‌کند که کدام کارخانه یا واحد صنعتی باید در چه فاصله‌ای احداث شود.