نشست خبری آیت الله جواد حاجی زاده بمناسبت سالروز برپایی اولین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی، در دفتر امام جمعه اهر برگزار شد

به گزارش ارس نامه؛ امام جمعه اهر در نشست خبری خود که به مناسبت ۵ مرداد(روز نماز جمعه) ترتیب یافته بود، نماز جمعه را اجتماع هفتگی مسلمین دانسته و تاکید کرد: در دین ما اجتماعات روزانه، هفتگی و حتی سالانه تعریف شده که هر کدام به نسبت اهمیت خود، قابل توجه هستند. نمازهای جماعت اجتماعات روزانه، نماز جمعه اجتماع هفتگی و نماز عید فطر و عید قربان اجتماع سالانه اسلام است. 
وی صاحب اصلی نماز جمعه را امام غائب دانست که در زمان غیبت از سوی ولی فقیه به نمایندگان وی و ائمه جمعه سراسر کشور تفویض می گردد و با اینکه این نماز در حکم فقهی یک واجب تخییری است اما به برکت نظام جمهوری اسلامی از روزهای اول استقرار آن، اقامه شده است. 

این مقام مسئول اضافه نمود: اهر جزو اولین شهرهایی بود که پس از انقلاب، نماز جمعه در آن اقامه شد که جا دارد بر روح اولین امام جمعه اهر و نماینده امام(ره) درود فرستم که در روزهای سخت در راه تحقق اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی، زحمات فراوانی کشیده است. 
رئیس شورای فرهنگ عمومی اهر شایعات عدم اختیار ائمه جمعه در  محتوای خطبه ها را رد کرد و ادامه داد: امام جمعه در ایراد خطبه ها و تحلیل مسایل مختلف اختیار تام دارد و ممکن است در موارد مناسبتی و رویدادی اشتراک محتوایی در خطب خطبا دیده شود.
امام جمعه اهر، نماز جمعه را فارغ از تاثیر جناح های سیاسی و سلیقه گروهی معرفی و اضافه نمود: سنگر نماز جمعه باید مبری از هر گونه تاثیر گروهی و جناحی اداره شود چرا که این سنگر مبین مواضع رهبری و نظام اسلامی است. پس عدم شرکت در نماز ممکن است به منزله عدم قبول حاکمیت کشور تلقی گردد.
عضو شورای حوزه های علمیه استان با بیان اینکه امام جمعه حق انتقادات اجتماعی و سیاسی را دارد، خاطر نشان ساخت: مشکلات مردم باید در خطب نماز جمعه توسط خطیب منعکس و طرح گردد و امام جمعه حق این را دارد که از دولت و انواع لایه های سیاسی و اجتماعی انتقاد کند مثلا تا بحال اگر توجه کنید بنده بیشترین انتقاد را از مساله بیکاری در منطقه اهر کرده ام اما باید بگویم طرح انتقادات از دولت نباید تضعیف کننده و تخریبی باشد؛ بلکه همه باید به دولت کمک کنند. 
حاجی زاده با اشاره به خدمت ۲۲ ساله خود در اهر، بیان داشت: در این سال ها، حتی در کارهای عمرانی و توسعه ای منطقه پا به پای مسئولین اجرائی پیگیر مسایل بوده ام. برای مثال بارها برای دریافت تسهیلات بخش خصوصی در تهران، به مراکز و بانک ها مراجعه کرده و تلاش کرده ام تا تسهیلات را دریافت و کار را شروع کنند.
وی ادامه داد: در این سال ها خون دل ها خورده ام اما وحدت شکن نبوده ام و سعی کرده ام بین مسئولین وحدت باشد و خود نیز هماهنگ شده ام. چون اگر در یک شهر یکپارچگی بین مدیران نباشد، سخن چینی و زشتی پا می گیرد و کارها به ثمر نمی رسد.
امام جمعه اهر همچنین درباره احکام ائمه جمعه اظهار نمود: احکام ائمه جمعه سه ساله است. بنده هر بار به زمان انقضای حکم مسئولیت نزدیک شده کتبا" و شفاها" به شورای سیاست گذاری اعلام آمادگی برای تحویل مسئولیت و تاکید بر سرباز ولایت بودن نموده ام تا مبادا به مردم تحمیل شوم.
حاجی زاده با اشاره به الزام مردم داری در رفتار مسئولین حکومت اسلامی، تاکید کرد: از روزی که آمده ام هیچ حصاری بین من و مردم نبوده است. همیشه در بین مردم و در دسترس هستم. یادم نمی آید بدون نوبت نان گرفته باشم یا در یک مرکز درمانی و مطب بدون نوبت پذیرش شوم. چون من جزوی از این مردمم و باید حقوق مردم را رعایت کنم.
آیت الله جواد حاجی زاده با اشاره به کارهای عمرانی مربوطه در مدت مسئولیت خود، گفت: حوزه علمیه امام صادق (ع) را در حالی تحویل گرفتنم که ساختمانی نیمه کاره و ناقص بود. تکمیل این ساختمان را طی چند سال در اولویت قرار دادیم. هم اینک در این حوزه که بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد، ۶۰ طلبه در ۶ پایه تحصیل می کنند که در تلاشیم تعداد پایه های تحصیلی را در این حوزه افزایش دهیم.
وی ایجاد حوزه علمیه الزهرا(س) خواهران در اهر را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: برای ایجاد حوزه علمیه خواهران خیلی زحمت ها کشیده ام تا این که این زحمت ها به بار نشست. هم اینک حدود ۷۰ طلبه خواهر در آن تحصیل می کند و یک دور فارغ التحصیل در این حوزه داشته ایم.
امام جمعه اهر درباره ساخت مصلای امام خمینی(ره) اهر نیز گفت: جا دارد از جناب آقای صدیقی و جناب آقای دکتر جبارزاده بعنوان فرماندار و استاندار وقت یاد خیری کنم که در اختصاص و تملک زمینی به مساحت بیش از ۲ هکتار به مصلی از هیچ کمکی دریغ نکردند. اما متاسفانه سه سال است که از کلنگ زنی گذشته اما بدلیل عدم امکانات محلی و عدم حمایت ها ساخت مصلی راکد مانده است.