میرمحسن حسینی قمی از دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای بررسی و اقدام سریع در جهت رفع مساله کنه زدگی مرال پارک جنگلی فندقلوی اهر خبر داد

به گزارش ارس نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی؛ معاون محیط طبیعی این اداره کل ضمن تقدیر از حساسیت رسانه ها  نسبت به مسائل زیست محیطی و کنه زدگی مرال منطقه حفاظت شده "یای قاری"، گفت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بعد از اطلاع این موضوع به معاونت محیط طبیعی دستور داد تا مسئله به طور فوری بررسی و اقدامات لازم انجام و گزارش آن به مردم و رسانه ها داده شود.

میرمحسن حسینی قمی با بیان اینکه کنه زدگی حیوانات در این فصل طبیعی است، گفت: اما این مشکل در فندقلو بیشتر است.
وی درباره عدم اقدام برای سمپاشی کنه ها، افزود: اولویت حفاظت محیط زیست اعمال کمترین حد ممکن مداخلات انسانی در حیات وحش است، چرا که رفتار گونه های حیات وحش و واکنش آن ها به دخالت های انسانی، متفاوت با گونه های اهلی است و سیاست سازمان حفاظت محیط زیست دستکاری حداقلی در شرایط نگهداری نیمه طبیعی حیات وحش است و در بیشتر موارد خود گونه های وحشی در تعامل با طبیعت اند و توانایی مقابله با تهدیدات طبیعی را دارند.
این مقام مسئول افزود: در مورد مرال فندقلو بعد از طی گزینه های مختلف مبارزه با کنه که بخشی از آن ها توسط خود حیوان با رفتارهای طبیعی انجام شده و در صورت عدم رفع آفت، با تشخیص دامپزشک معتمد حفاظت محیط زیست از سم فلومترین Pour_on برای مبارزه با آفت کنه استفاده شده است.
حسینی قمی تاکید کرد: سایر گزینه های حمایتی ممکن نیز در صورت نیاز و بر اساس شرایط حیوان و مقتضای فصول مختلف سال انجام خواهد گرفت.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به شرایط اکولوژیکی خاص ارتفاعات "گچی قیران" که از یک طرف به ارتفاعات سبلان و از طرفی به کوه های "گویجه بئل" و شهرستان ورزقان به زیستگاه های مشرف بر رودخانه ارس مرتبط می شود، کریدور حساس حیات وحش محسوب می شود و علاوه بر مراتع غنی، دارای عرصه های جنگلی در شهرستان اهر نیز هست.
او خاطر نشان نمود: این منطقه به وسعت تقریبی ۶۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده "یای قاری" در حوزه های سیاسی شهرستان اهر، هریس و سراب قرار دارد.
معاون مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: این منطقه با عنوان جنگل های فندقلو جهت افزایش قابلیت های گردشگری شهرستان اهر و از طرفی دیگر به عنوان توزیع متوازن گردشگران علاقمند برای دیدن حیات وحش به خصوص مرال در استان مدیریت می شود که مورد توجه گردشگران است.