کارشناس موزه عصرآهن تبریز درباره کتیبه های سنگی قره داغ اظهار بی اطلاعی کرد

به گزارش ارس نامه؛ ناصر اصلانی نوشت:  
سایت موزه عصر آهن محوطه باستانی است که در مجاورت مسجد کبود تبریز واقع شده است. آثار بدست آمده از این محوطه شامل ۳۸ گور می‌باشد که عموما همراه اسباب و لوازم و جواهرات دفن شده اند و تمامی اجساد و لوازم،  مربوط به عصر آهن می باشد. 
عصر آهن و تمدن اورارتو نامی آشنا برای آذربایجان است. چند روز پیش فرصت یافتم و به موزه عصر آهن رفتم از کارشناس مجموعه در مورد تمدن اورارتو و احیانا آثار برجای مانده از آن ها در محوطه باستانی مسجد کبود پرسیدم و در عین ناباوری کارشناس موزه از وجود آثار تمدن مذکور در آذربایجان خصوصا قره داغ ابراز بی اطلاعی کرد و این داستان مظلومیت قره داغ است. 
از اورارتوها یازده کتیبه در ایران یافت شده که دو کتیبه در منطقه قره داغ است. کتیبه شیشه در اهر و کتیبه سغندل در ورزقان دو سند باستانی بی نظیر از یک تمدن مدرن در منطقه است و بی توجهی عجیب به آن ها یا بی اطلاعی یک کارشناس از وجودشان بسی قابل تامل است.
پیشتر در ارس نامه مطلبی در مورد کتیبه شیشه منتشر شد و خطر نابودی این دو سند باستانی گوشزد شد. حال دو قلوهای باستانی قره داغ خوب نیست و هرچه زودتر باید کاری کرد. موضوع فقط حفاظت و نگهداری از این آثار است و فراهم کردن امکانات گردشگری و جذب توریست پیشکش!