ستار خلیلی: روحیه کار تیمی و حل مشکلات در چهارچوب ضوابط و قوانینی که واقعا مفید و موثر هست بیش از پیش نماد واقعی برای یک مهندس می باشد

به گزارش ارس نامه؛ ستار خلیلی، سوم خرداد ۱۳۶۱ در یک خانواده متوسط در خطه ارسباران چشم به دنیا گشوده و تحصیلات ابتدایی در مدرسه شهید هاشمی نژاد اهر. مقاطع تحصیلی دبستان تا متوسزه را در مدارس اهر گذارنده است. وی در سال ۱۳۸۴  در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه شده و بعد از اتمام مقطع کارشناسی و انجام خدمت سربازی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک رباتیک مشغول ادامه تحصیلیلات تکمیلی شده و در سال ۱۳۹۰ مقطع کارشناسی ارشد خود را با عنوان پایان نامه "طراحی و ساخت ربات کشاورز" به اتمام رسانه است. در سال ۱۳۹۳  در کنکور سراسری دکتری تخصصی مهندسی برق، رتبه ۹ را بدست آورده و در سال ۹۵ نیز در کنکور دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد رشته منهدسی پزشکی رتبه ۱  را از آن خود کرده است اما؛ به گفته خود تا کنون فرصت و مجال شروع ادامه تحصیل در این مقطع را نداشته است.
خلیلی مجرد است و بیش از ۵  سال مدرس دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی تهران، تبریز، اردبیل و اهر می باشد. سابقه همکاری و تحقیقات با شرکت های بزرگ تجهیزات آزمایشگاهی ،تجهیزات پزشکی ،نفتی و نظامی را دارد و هم اکنون درهیئت رئیسه شرکت دانش بنیان با دو طرح کاربردی در زمینه تجهیزات توانبخشی، پزشکی و صنعتی عضویت دارد.
ارس نامه با ستار خلیلی که در سال پیش بعنوان مهندس نمونه استان انتخاب شد، گفتگویی ترتیب داد که در این گفتگو وی به سئوالات مطروحه ما پاسخ داد. آنچه در ادامه خواهید خواند ، حاصل صحبت با این مهندس اهری است.

– با سلام به شما لطفا بفرمایید در چه مسابقاتی تا بحال کسب عنوان و رتبه کرده اید ؟


با سلام به ارس نامه و مخاطبین محترم این رسانه منطقه ارسباران. عرض سلام و درود دارم به خدمت تمامی شهروندان منطقه قره داغ.
رزومه حقیر به این شرح است:
رتبه ۹ آزمون سراسری دکتری تخصصی مهندسی برق
رتبه ۱ دکتری تخصصی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد
 تاسیس اولین مرکز تحقیقات مکاترونیک و رباتیک در آذربایجان
برگزیده جشنواره خوارزمی
راه اندازی ۲طرح دانش بنیان
 کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات مالزی ۲۰۱۲
 کسب مدال برنز مسابقات جهانی اختراعات مالزی EXPO 2012
چاپ ۲ مقاله ISI
کسب مقام دوم مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۰ دمو
کسب مقام دوم مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۰۹ مین یاب
کسب مقام دوم مسابقات بین المللی رباتیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر
کسب مقام دوم مسابقات ملی رباتیک خوارزمی رباتهای نقاش
کسب مقام اول مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی بابل
ثببت ۳ اختراع  کاربردی در اداره ثبت مالکیت های صنعتی ایران
پژوهشگر برتر کشوری در سال ۹۰ و ۹۱
کسب مقام دوم کشوری موشهای هوشمند تبریز خط یاب الکترومغناطیسی
کسبب مقام دوم مسابقات کشوری دانشگاه صنعتی بابل مین یاب خودکار
کسب مقام اول فنی مسابقات کشوری دانشگاه بیرجند.جنگجو
کسب مقام اول جشنواره مخترعین استان اردبیل در سال ۸۸
کسب مقام اول جشنواره مخترعین استان آذربایجانشرقی 
رهیابی به مسابقات جهانی سنگاپور
انتخاب دانشجوی برتر سال ۸۸ توسط ریاست دانشگاه
دبیرجشنواره سراسری اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی
دبیر کمیته رباتیک جشنواره اختراعات شهرداری کلانشهر تبریز
داور جشنواری سراسری اختراعات
سرپرست تیم های رباتیک دانشگاههای آزاد اسلامی
داور مسابقات ملی رباتیک
کارشناس فنی تجهیزات آزمایشگاهی
گواهینامه بین المللی مدیریت انرژی از کمپانی جایکا ژاپن
گواهینامه بین المللی تست های غیر مخرب جوش UT
گواهیمامه بین المللی پایان دوره اتوماسیون صنعتی PLC
گواهینامه بین المللی تست های غیر مخرب جوش PT
گوااهینامه بین المللی پایان دوره برق صنعتی
گوااهینامه مهارت آموزشی
سخنران کنفرانس های علمی کشور
مدرس رباتیک و PLC
طراحی و ساخت خودوی برقی
طراحی و ساخت ربات سمپاش
انجام طرح تحقیقاتی سامانه رادار گریز نظامی فرا منطقه ای
انجام طرح پژوهشی ربات جستجو گر هوای – دریایی – زمینی
بررسی وانجام طرح تحقیقاتی تیوب ها در پتروشیمی تبریز
طراحی و ساخت ربات کشاورز
طراحی و ساخت ربات امدادگر واقعی
طراحی و ساخت دستگاه بسته بندی خودکار محصولات باغی
طراحی و ساخت لباس مولد برق
طراحی و ساخت دستگاه مقایسه ای بیماران مرگ مغزی
طراحی و ساخت ربات ماهی
طراحی و ساخت ربات بازرس لوله های انتقال
طراحی و ساخت آچار صنعتی برای لوله های بزرگ
طراحی و ساخت ربات مین یاب خود کار سه سنسوره
طراحی و ساخت بیش از ۱۲ مورد انواع ربات
عضو تیم خودرو فرمول دانشگاه صنعتی ییلدیز ترکیه
عضو فدراسیون جهانی اختراعات
عضواستعدادهای درخشان
عضو بنیاد نخبگان وزارت دفاع
عضو باشگاه پژوهشگران دانشجو
عضو سازمان نظام مهندسی

-از کشفیات و اختراعات ثبت شده خود بگویید.

 

یکی از مهمترین کارهایی که انجام دادیم ربات نقاش بود که در سال ۸۹ تمام کردیم .این ربات کار نقاشی و رنگ آمیزی سطوح مشخص را انجام می داد و بعد از آن به عنوان طرح برگزیده در جشنواره خوارمی مقام دوم را کسب کردم و در المپیاد جهانی علمی رباتیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر با ربات نقاش مقام دوم جهانی را کسب کردم. این طرح مورد تائید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران قرار گرفت.
در طرح بعدی برای اولین بار طراحی و ساخت ربات سمپاش را در سال ۹۰ در قالب اختراع ثبت و در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران رونمایی شد که متاسفانه انعکاس خبری خوبی در منطقه انجام نشد و این پروژه با هدف نیاز و لزوم هوشمند سازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی انجام شد.
دستگاه سنجش و اندازه گیری BMI بیماران ناتوان و دارای هشیاری کم با همکاری گروهی مرکز تحقیقات علوم اعصاب در قالب اختراع ثبت و به عنوان طرح دانش بنیان جهت کسب مجوز تولید  اقدام شده است. در موارد دیگر طراحی و ساخت ربات سرباز نظامی طراحی و ساخت ربات تجسس و پلیسی مخصوصا" در مناطق عملیاتی و مین گذاری شده با اشاره به آمار مرکز مین زدایی کشور و با توجه به وجود بیش از ۱۵ میلیون مین در مناطق جنگی و مرزی کشور چنین رباتی با دقت بالا و جلوگیری از تلفات انسانی بسیاری از مواد منفجره و مین های کاشته شده را کشف خنثی و جابجا می کند.
به بارزترین طرح هایی که داشتم اشاره نمودم اما بیش از ۱۴ مورد طرح دیگر را طراحی و ارائه داده ام. از جمله ربات ماهی، ربات بازرس لوله های نفت و گاز و ربات جستجوگر دریایی زمینی و هوایی.
ان شاءالله در آینده نزدیک طرح هایی ملی در دست اقدام هست که با توکل بر خدا و تلاش مضاعف ادامه و انجام خواهیم داد.

-شما در علم رباتیک دارای عنوان و صاحب نظر هستید. سطح رتبه استان و اهر را در این مبحث علم و فناوری چگونه  و در چه حد می دانید؟برای پیشرفت چه کارهایی باید کرد؟

 

با توجه به پر هزینه بودن این صنعت و عدم توجه و حمایت کافی متاسفانه آنچنانی که باید پیشرفت قابل لمسی داشته باشد نداشته ولی سرعت پیشرفت در سال های اخیر صعودی بوده و این خبر خوبی خواهد بود.
اما در سطح استان می توان گفت  بعد از تهران و قزوین جایگاه خوبی داریم همانطوری برای درجه بندی هر سازمانی فعالیت مرتبط لازم است، برای مراکز علمی و دانشگاهی مقالات اختراعات و کسب مقام در المپیادها و مسابقات، مهم و در رده بندی علمی دانشگاه ها بسیار موثر و کلیدی می باشد. پس بنابرین ارتقاء رنکینگ هر دانشگاه به چنین فعالیت هایی وابسته است.

-نقش NGOها و تشکلات مردم نهاد در پیشبرد علم و فناوری تا چه اندازه می تواند باشد؟

 

بیشتر از همه صنایع صنعت رباتیک از نهادهای مردمی و خصوصی و تیم های منطقه ای تشکیل شده است اما از طرفی هزینه های زیاد اجازه مانور بیشتری را نمی دهد. پس در کنار این نهادها و تیم ها حمایت دولت و مراکز علمی و دانشگاهی هم مهم می باشد البته تیم ها و تشکیلاتی هم هستند که با هزینه شخصی به موفقیت های بزرگی دست یافته اند ؛ از جمله تیم تحقیقاتی و پژوهشی که به سرپرستی خودم فعالیت دارد.

– به نظر شما برای جذب نخبگان و صاحب نظران علمی جامعه و جلوگیری از ترک این نخبگان از شهر،منطقه و در نهایت کشور چه کارهایی انجام گرفته و برای آینده چه برنامه های کاربردی به مسئولین پیشنهاد می دهید؟

برای جذب و حفظ نخبگان، فنداسیون و شرایط آنچنان سختی برای ماندن در کشور نیاز نیست. با کارهای کم هزینه اما ارزشمند و شایسته سالاری می توان جایگاه مناسب و خوبی در جامعه ایجاد کرد و برای پیشبرد کشور استفاده کرد. البته مشکلات قانونی حل نشده ای هم هست که فضا برای فعالیت از لحاظ امنیت علمی مهیا نیست که با کمترین صرف انرژی می توان حل کرد.

– سطح علمی اهر را با نگاهی گذرا به مراکز آموزش عالی این شهر خصوصا دانشگاه آراد چگونه ارزیابی می نمایید؟

 

 اطلاعات و آمار کافی در این خصوص ندارم.

– شما در سال اسفند ۹۵ همزمان با روز مهندس بعنوان مهندس نمونه استان در حوزه مکاترونیک برگزیده شده اید، به نظر شما یک مهندس نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چه توصیه ای به همکارا‌ن مهندس خود دارید؟ 

 

تنها بخش تئوری بدون مهارت و عدم قابلیت کافی در عمل و بر عکس، ماهیت و فعالیت یک مهندس در حوزه های مرتبط را زیر سوال خواهد برد. روحیه کار تیمی و حل مشکلات در چهارچوب ضوابط و قوانینی که واقعا مفید و موثر هست بیش از پیش نماد واقعی برای یک مهندس می باشد. مسیر های غلطی که بنا بر هر دلیلی باعث شده توانایی یک مهندس در ارائه مدرک و رقابت کاذب ایجاد شود، بسیار مضر خواهد بود و انگیزه کلی را نابود می کند اما با برنامه ریزی کوتاه مدت می توان این مشکلات را تا حدودی حل ‌کرد.

– انتظارتان از مسئولین استان و شهرستان اهر در راستای تولید علمی و نرم افزاری چیست؟


استعداد و توانایی جوانان و افراد در شهرها و مناطق کوچک بسیار زیاد تر و پر انگیزه تر از سایر نقاط است. کشف و شناسایی افراد مستعد و پر انگیزه در شهری مثل اهر خیلی راحت و ساده هست. در کنار این ها تولید علمی و نرم افزاری با کنار هم قرار دادن افراد و امکانات و هدف گذاری مشخص امکان پذیر است. چطور ممکن است از جوانی انتظار داشته باشیم بی هدف کاری انجام بدهد که حتی در بلند مدت هم نتیجه ای نخواهد داشت؟ بنابرین مثلا بازی کامپیوتری با هدف مشخص در کمترین زمان برای یک جوان جذابیت و انگیزه بیشتری ایجاد می کند هرچند یک تفریح گذرا و بی ارزش است.