مراغه و سراب دانشگاه علوم پزشکی مستقل دارند. مرند هم که بزودی دارای دانشکده می شود. تنها شهرستانی که بر خلاف سابقه و پیشینه پربار، ملاغه اش به ته دیگ خورده و دستش خالی مانده فقط اهر است

به گزارش ارس نامه؛ دانشکده پرستاری و مامایی اهر با هزاران امید در سال ۱۳۷۸ ایجاد و برای اولین بار دانشجوی پرستاری جذب نمود.
دلایل نامشخص و مبهم و در راسشان؛ عدم حمایت مسئولان وقت اهر، باعث شد دانشکده پرستاری و مامایی اهر پس از دو دوره جذب دانشجوی کارشناسی در رشته پرستاری منحل شده و درش میخکوب شود!
در سال ۹۳(پس از حدود یک دهه)؛ دانشکده پرستاری و مامایی اهر در سطح آموزشکده سلامت تنزل و با این عنوان احیا شد تا امیدی دوباره شکل گیرد و دکتر نیک آذر(رئیس اسبق شبکه بهداشت و درمان اهر) پس از ریاست شبکه به ریاست و مسئول راه اندازی این آموزشکده منصوب شد.
در سال ۹۴، برای اولین بار تعداد ۲۰ دانشجو در مقطع کاردانی و در رشته بهداشت کار دهان و دندان جذب این آموزشکده شد و در سال ۹۶ فارغ التحصیل شدند. اما در سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ جذب جدیدی در این آموزشکده صورت نپذیرفت و در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری در طی دو سال پیش نامی از آموزشکده سلامت اهر بعنوان محل تحصیل دانشجویان دیده نشد. این آموزشکده  هم اینک بدون دانشجو اوقات سپری می کند!
در دو سال اخیر؛ علاوه از جذب دوباره در رشته بهداشت کار دهان و دندان، می شد رشته های جدیدی را به آموزشکده اضافه کرد. مثلا در دو سال اخیر برای هر سال فقط دو رشته کاردانی اضافه می شد و هر کدام معادل حدود ۳۰ دانشجو داشتند، هم اینک منهای دانشجویان ورودی سال اول که فارغ التحصیل شده اند، حدود ۹۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل بودند.
گسترش رشته هایی که با پیگیری هایی جزئی و با امکانات دولتی و مفید برای اهر ایجاد می شد، جای چه کسی را تنگ می کرد؟!! اگر از آن ۹۰ دانشجو حداقل ۳۰ درصد اهری ها بودند، چقدر نفع به جوانان این شهرستان محروم داشت؟!!
در بازار کار فعلی رشته های حوزه بهداشتی و درمانی تنها رشته هایی هستند که بازار کار خود را همواره دارا بوده اند. حتی فارغ التحصیلان کاردانی رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی بعد از فارغ التصیلی وارد بازار کار می شوند. این رشته ها بسیار سودمند برای جوانانی هستند که اگر سراغ رشته های دیگر بروند، بیکار ماندنشان تقریبا" قطعی است. پس مشتری چنین رشته هایی در بازار انتخاب رشته بسیار قوی است و گسترش آن ها در یک شهرستان با آمار بالای بیکاری تماما" سود و منفعت سرشار بوده که از آن غفلت جدی شده است.
۱۴ بهمن سال جاری؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تصمیم دانشگاه جهت ایجاد دانشکده علوم پزشکی در شهرستان مرند خبر داد. وی در تبیین موضوع از اقدامات انجام یافته سخن گفت و ادامه داد: کسب مجوز قطعی تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان مرند از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کسب مجوز راه اندازی ۲ رشته تحصیلی فوریتهای پزشکی و علوم آزمایشگاهی، ایجاد فضای آموزشی ۳۰۰۰ متر مربعی، در دست تملک بودن ۱۷ هکتار زمین برای سایت آموزشی و ایجاد دانشکده علوم پزشکی از جمله این اقدامات بود. وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۸۰ دانشجو در دو رشته فوریتهای پزشکی و علوم آزمایشگاهی در مجتمع آموزش عالی سلامت مرند مشغول به تحصیل هستند.
درباره مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان مرند که جناب آقای دکتر صومی از ارتقای آن به دانشگاه خبر داده اند، باید بگوییم این مجتمع سلامت همان آموزشکده ای است که تقریبا همزمان با ایجاد آموزشکده سلامت در مرند ایجاد شد. اما اکنون این کجا و آن کجا؟!!
مراغه و سراب دانشگاه علوم پزشکی مستقل دارند و جذب دانشجوی پزشکی در این دانشگاه ها مستقل و مستقیم انجام می گیرد. مرند هم که صاحب دانشکده پزشکی می شود و فقط شهرستانی که با وجود همه ظرفیت ها و سابقه خود ملاغه اش به ته دیگ خورده، اهر است. وقتی در سال ۷۸ اهر دانشکده پرستاری و مامایی داشت هیچ کدام از شهرستان های گفته شده جز مراغه شاخه آموزش نداشتند. 
اشکال کار هرجا بوده راهش جدا از اهمال کاری ها و عدم پیگیری مسئولان وقت نبوده و هم اینک نیز اگر پیگیری نشود و دانشگاه علوم پزشکی تبریز حمایت نکند، بسته شدن آموزشکده سلامت اهر بسیار محتمل است. اگر در کنکور سراسری سال ۹۷ جذب دانشجو صورت نگیرد و اگر رشته هایی اضافه نشود، همین آموزشکده را هم در اهر از دست خواهیم داد و تمام!
این در حالی است که حتی در دانشگاه آزاد اسلامی اهر رشته های شاخه و زیر مجموعه گروه پزشکی وجود ندارد. دانشگاه آزاد کلیبر رشته پرستاری دارد و اکثر اعضای هیئت علمی و مدرسین این رشته را اهر برای کلیبر تامین می کند، اما در اهر دانشگاه آزاد در بازار کساد جذب دانشجو و با وجود نیروهای علمی پربار این رشته در اهر، به ایجاد این رشته پر مخاطب فکری نکرده است. رشته های که می تواند علاوه بر ایجاد امکانات تحصیل برای جوانان بومی اهر، پول آور و پربازده برای دانشگاه غیر دولتی باشند.