یادداشتی درباره اظهارات احمد علیرضا بیگی؛ نماینده تبریز که اخیرا” درباره عدم دخالت نمایندگان بر انتصابات اجرایی تاکید کرده بود. در ادامه یادداشت حاضر نقدی بر سخنان و عملکرد بیگی در طول دوران استانداری اوست

به گزارش ارس نامه؛ «امیدعلی شیخی» نوشت:
اخیراً تصویری از هامش آقای بیگی، نماینده مردم شریف تبریز در مجلس در فضای مجاری دست به دست می گردد. این هامش در نامه فرم نظرخواهی از نمایندگان مجلس برای انتخاب مدیران انسانی نگاشته شده که بسیار قابل توجه و تأمل است.

هر چند که تاکید بر استقلال قوا و عدم دخالت و سنگ اندازی نمایندگان در کار دولت محلی امری ستودنی است، آن هم از سوی یک نماینده مخالف دولت؛ اما کیست که باور کند نماینده محترم آن هم زمانی که دوره نمایندگی رو به اتمام است و باید پاسخگوی حامیان خود در انتخابات باشد، از سر خیرخواهی و اعتقاد به اصل تفکیک قوا گفته باشد که در عزل و نصب مدیران دخالتی نخواهد کرد. به نظر می رسد آقای بیگی از همان مدخلی وارد شدند که تظاهرات اخیر از آن سو و از آن راه  وارد کشور شد؛ با دعوت یکی از طرفداران دولت مهرورز جهت تخریب دولت تدبیر و امید. این در حالی بود که دود آن دعوت، به چشم همه رفت از حکومت گرفته تا دولت و حتی مردم؛ چرا که دزد ناشی همیشه به کاهدان میزند. الان هم همه چیز را در گرانی خلاصه نموده اند و گویا کشور مشکلی جز گرانی ندارد، نه اختلاسی در کار بود نه خزانه خالی. 
۱- جناب آقای بیگی سؤال اول این است که اگر شما واقعا به اصل تفکیک قوا قائل بودید آن زمان که استاندار وقت آذربایجانشرقی و مقام ارشد بودید، چرا با نی لبک نماینده کوچکترین شهر می رقصیدید؟ "عقل و منطق می‌گوید که باید استقلال و آزادی عمل قوه مجریه را محترم شمرد" ولی عمل و سابقه تان این را تأئید نمی کند. شما حتی عزل و نصب بخشدار دورترین مرکز را هم با نظر همان نماینده شهر کوچک استان انتخاب میکردید. شما که چنین رویه ای داشتید حالا چه  شده خودزنی می کنید؛ شاید هم… 
 ۲ـ دوران مدیریت شما، فعالیت استانداری آذربایجان شرقی تنها خلاصه شده بود بر مرکز استان(تبریز) آن هم با هماهنگی نمایندگان شهرستان تبریز. این چه نوع مدیریتی است که یک بام و دو هوا دارد.
۳- فرموده اید که « اجازه دهیم قوه مجریه به تکلیف خود عمل کند ». آیا با این الفاظ به ظاهر مدرن میخواهید به قوه‌مجریه نزدیک شوید تا اتفاقا از طریق این نزدیکی، طرفی بر بندید و از این طریق بر عزل و نصب ها تاثیر بگذارید.
۴ـ تابحال در دوران مدیریتتان چندبار از طرف نمایندگان مجلس مورد بازخواست قرار گرفته اید که چنین دو آتشه در پی مطالبه مردم هستید. نکند جمله تأویل معکوس دارد تا در مجلس آینده از مردم مظلوم مطالبه خواهید داشت.
۵ـ گفته اید؛ « سعی خواهند کرد که از عملکرد آن ها هر چند نامطلوب دفاع کنند.» دقیقاً مثل نمایندگان که عملکرد ناکرده شما را تأئید کردند و به سخنان شما فریفته شدند و گفتند راه اهر ـ تبریز در دوران سکانداری شما هفتاد درصد پیشرفت داشت، این در حالی بود که در تمام دوران مدیریت حضرتعالی از اهر تا گویجه بئل و از طویقون تا تبریز دوبانده شده بود، این فرمایش شما را کاملاً تأئید میکنم چون ( التجربه فوق العلم) است.
۶-  « در صورت ایجاد اختلاف نظر بین دولت و نمایندگان، قطعاً زور دولت به نمایندگان نخواهد رسید آیا دیوار دولت کوتاه است یا نمایندگان مجلس قدرتی یک بند کمتر دارند، چرا نباید تعامل نمود؛ چرا یک دیپلماتی در قامت وکیل المله، تفرقه افکنی نماید  و بر اختلافات دامن بزند و مصالح مُلک و ملت را در نظر نگیرد.
۷ ـ « بعدها اگر  عیب و ایرادی در کار آن ها باشد این نمایندگان هستند که باید پاسخ دهند زیرا دولت حق دارد بگوید که خودتان انتخاب کردید». جناب آقای بیگی اولاً قوه مجریه الزاماً افراد پیشنهادی نماینده ها را جهت تصدی مناصب انتخاب نمی کند. ثانیاً "لاتزروا وازره وزراً و اخری"
در انتها اینکه اصلاً چرا چنین مطالبی باید بیرون از ساحت نمایندگان درز کند و در دنیای مجازی دست به دست بگردد؟ جای تاسف و تامل است. این گونه رفتارها موجبات مدیریت یا استرحام و مظلوم نمائی را برای شما فراهم نمی آورد. یک سیاستمدار پیش از هر چیز باید دیپلمات باشد و به آداب دیپلماتیک مسلط. بهتر بود به عنوان یک نماینده مجلس رویه ای دیپلماتیک پیشه می کردید نه راه و رسمی عوام پسند و پوپولیستی که این روش را قبل از شما برخی از نمایندگان و حتی دولت مردان پیشین پیشه خود ساختند ولی نتیجه‌معکوس داد و جواب نگرفتند. مدیریت و عملکرد شما ناقض این بیانات گهربارتان است.