اجر پیامبر گرامی اسلام بیشتر از اجر شهادت است. چرا که ایشان عمر خود را در راه مجاهده فی سبیل الله صرف نمود. مجاهدت هایی که هرکدام مشقت های بیش از یک شهادت دارد

به گزارش ارسنامه؛ مرتضی حاجی احمدی نوشت: 

بیشتر به استناد روایتی منتسب به حضرت امام جعفرصادق(ع) :
"و ما من نبی و لا وصی و الّا شهید"
 و روایاتی مشابه آن، و نیز واقعه منقول از مسمومیت حضرت رسول اکرم(ص) توسط زن یهودی در جنگ خیبر در سال هفتم هجری، گروهی معتقد هستند حضرت رسول اکرم(ص) به شهادت رسیده اند.
۱- ابهام در برخی رخدادهای غیرشفاف از آسیبهای مسایل تاریخی است. تاریخ زندگی پیامبر(ص) نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو قضاوت درباره  آن مشکل است.
۲- اینکه عموماً در مورد حضرت پیامبراکرم (ص) از واژه شهید استفاده نمی شود شاید به سبب ابهام مسایل تاریخی و یا اِشکال در سند برخی روایات مرتبط باشد. طبیعی است که در مورد زندگی و وفات حضرت رسول اکرم(ص)، صرفاً  مواردی را می توان به ساحت مقدّس آن حضرت نسبت داد که خالی از هرگونه شبهه و ابهامی باشد.
۳- در مورد نقل مسمومیت حضرت رسول اکرم(ص) در جنگ خیبر و شهادت آن حضرت متعاقب آن رخداد، فارغ از بعید بودن دسترسی یک زن از جبهه رقیب به قلب لشکر مسلمین در جنگ خیبر، آنهم تا محل فرماندهی جنگ، به نظر می رسد استناد وفات حضرت رسول اکرم(ص) در سال یازدهم هجرت به واقعه ای که – حتی در صورت صحت – چهارسال قبل و در سال هفتم هجرت رخ داده است، خالی از ادله منطقی و  علمی مکفی باشد.
۴- ذکر علاقه حضرت رسول اکرم (ص) به ذراع (سر دست) گوسفند و سوء استفاده یک زن یهودی از این امر و مسموم کردن آن حضرت به سبب همین علاقه، العیاذبالله نشان ضعف نفس آن حضرت و دور از شان اجل رسول الله (ص) و البته بیشتر بیانگر سخیف بودن روایت مزبور است.
۵- روایت منتسب به حضرت امام جعفرصادق(ع) نیز دارای مصادیق متعدد مخالف آن است. از جمله کیفیت رحلت حضرت سلیمان (ع) که با وجودیکه از انبیای بزرگ الهی بودند بدون شهادت از دنیا رفته اند.
۶- محتمل است روایت مزبور صحیح باشد اما منظور از کلمه "شهید" مندرج در آن، لحاظ بهره مندی مفهومی آن، به معنی "کشته شدن در راه خدا" باشد. از این منظر انبیاء و اوصیاء الهی در هنگام وفات، اجر شهید دارند.
۷- نکته دیگر، نگرش ذوقی به این امر است. به این مفهوم که برای ما غیرقابل قبول است که حتی در نحوه رحلت هم، حضرت رسول اکرم(ص) از دیگران کمی یا کاستی داشته باشد. این نگرش مردود است. آیا بر فرض این که حضرت پیامبر اکرم  (ص) به شهادت نرسیده باشند، این موضوع از ارج و قرب ایشان نزد پروردگار خواهد کاست؟!
۸- بدیهی است که اجر پیامبر اکرم(ص) حتی بیشتر از اجر شهید است چرا که تمام عمر شریف آن حضرت به مجاهده فی سبیل الله گذشت. مجاهدت هایی که هرکدامشان، سختی و مشقت یک شهادت را دارد.
والله اعلم ?